FANDOM

I serien Rediger

Aftenbladet

Aftenbladets forside. Foto: TV 2

Vinges artikkel

Vinges artikkel om den ukjente gutten. Foto: TV 2

Extra

Aftenbladets forside kan sees bak Extra. Høsten 2013. Foto: TV2

Aftenbladet etterlyser

Aftenbladets forside for 21. mars 2013. Foto: TV2

Aftenbladet er i Hotel Cæsar-universet en norsk avis. Den ble tydeligvis grunnlagt så tidlig som i 1912, for på forsiden av nummeret for 21. mars 2013 kan man lese at dette er "102 årgagng" (sic; les formodentlig "102. årgang"). Det fremgår også at avisen i 2013 koster kr. 20 i løssalg. Eksemplaret fra 21. mars er pussig nok "nr. 16", som om avisen blir utgitt mindre enn én gang i uken (forutsatt at nr. 1 kom like etter nyttår).

Aftenbladet utløste en mediestorm mot Anker-Hansen-familien etter at journalist Solveig Vinge oppdaget en ukjent gutt og mulig ny arving på et familiebilde hun fikk låne av Jens August Anker-Hansen da hun skulle skrive en artikkel om familien.

Kort tid senere får Cleo en restaurantanmelder fra Aftenbladet på besøk. Han skriver en dårlig anmeldelse av restuaranten, og gir den terningkast to. Spesielt kjøkkensjefen får hard medfart.

Påfallende raskt etterpå (under tre uker) foretar anmelderen et nytt besøk, som for å undersøke om hans bitende kritikk har blitt tatt hensyn til. Imidlertid ender det nok en gang med terningkast to, og eneste lovord er reservert for den høflige pikkoloen i døren.

AnsatteRediger

  • Solveig Vinge (journalist)
  • Tove Karlsson, nevnt på forsiden av nummeret for 21. mars 2013 som en av dem man kan ringe til for å gi tips om "gutten på bildet". Ytterligere en ansatt heter Linda med delvis uleselig etternavn, muligens "Radnes" eller "Fadnes".[1]

ListeRediger

Aftenbladet har vært med i Hotel Cæsar en rekke ganger:

  • Episode 24 i sesong 17 (7. oktober 2004): Juni skriver et leserinnlegg i Aftenbladet etter kritikken mot P3V.
  • Episode 84 i sesong 30 (3. desember 2013): På forsiden av Aftenbladet handler hovedsaken om konkurransen mellom Hotel Cæsar og Arnfinn Lycke, i kjølvannet av Anker Island vs. Home At Sea.
  • Episode 93 i sesong 30 (8. januar 2014): Cleo får en dårlig anmeldelse av en restaurantanmelder.
  • Episode 103 i sesong 30 (27. januar 2014): Restaurantanmelderen har vært på oppfølgingsbesøk, og ender med å slakte Cleo nok en gang.
  • Episode 35 i sesong 31: Det nå flere måneder gamle nummeret for 21. mars 2013 blir vist flere ganger, og et slitt eksemplar blir også funnet av uteliggeren Eddie Holte, som fatter interesse for familiebildet reprodusert på forsiden og oppslaget der avisen ber om tips om "den ukjente gutten".

(Ufullstendig)

Trivia Rediger

Aftenbladet er ikke identisk med Stavanger Aftenblad fra vår virkelighet. Hovedredaksjonen synes å ligge i Oslo.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Navnene kan bare sees på det slitte, våte, og noen steder utydelige eksemplaret som ble funnet av Eddie Holte i episode 35, sesong 31.

Tilfeldig wiki