FANDOM

Arild Iversen
Arild1
Personalia

Navn Arild Iversen
Kjønn Mann
Født 1971[1] (46 år)
Karriere
Tidligere yrker Styreleder i Anker-Hansen-konsernet (2016)
Serieinformasjon
Sesonger 33
År 2016
Skuespiller Jørgen Langhelle

Før serien Rediger

Arild Iversen er en mann med lang erfaring fra næringslivet, som blir innsatt som styreleder i Anker-Hansen-konsernet på et tidspunkt etter Goggens flystyrt. Av en senere samtale med Juni fremgår det at hun håndplukket Arild fordi han fra før var en venn av henne, og hun satte også selv sammen styret han skulle lede: Juni ville ha noen hun kunne stole på til å gjøre denne jobben, mens hun selv var på rehabilitering etter flystyrten. Det virker også tydelig at hun ville Arild skulle være en motvekt til Amanda som konsernsjef, og holde henne i tømme.

I serien Rediger

Iversen presser Amanda for å få underskrevet en viktig kontrakt med Lotte Fjeld, men Fjeld selv trekker det hele ut. Omsider skriver Fjeld under.

Iversen er også elgjeger, og går noen ganger på elgjakt sammen med Amanda og andre i jaktlaget.

Det virker som han og Amanda underforstått kives litt om hvem som har kontrollen.

Iversen har også møter med Juni på hjemmet der hun er innlagt til rehabilitering etter flystyrten.

Ved en senere anledning tar Amanda Arild og resten av jaktlaget med seg til Cæsar-hytta, der de skal få servert en femretters middag tilberedt med solenergi: Amanda forklarer at hun har fått den spesielle solfilmen levert av JODA! lagt utenpå vinduene i hytta. Dermed røper hun imidlertid også for Arild at hun har valgt en annen leverandør av solcelle-teknologi enn Bjerkevik energi, den leverandøren Juni foretrakk.

Jaktgruppa i cæsarhytta

Arild (lengst t.h.) er skeptisk når Amanda avslører at hun har valgt en annen solcelle-leverandør enn den Juni foretrakk. Foto: TV2

Jaktlaget ser ut til å være mer eller mindre identisk med styret, og Amanda får alle unntatt Arild med seg på at dette var det rette å gjøre. Siden, på tomannshånd, advarer Arild henne om at Juni er for sterk for henne.

Ved en senere anledning holder han et uformelt "whisky-kurs" med Amanda, og det virker som om de to finner en litt bedre tone.

Da Juni selv kommer tilbake fra rehabilitering og ser at Amanda har gjort store forandringer på hotellet, er hun skuffet over at Arild (som hun mente skulle representere henne selv) ikke har gjort mer for å holde igjen. Hun ville også ønske å ha fått mer informasjon om hva som foregikk. Arild sier han ikke kunne holde henne informert om hver minste ommøblering. Når det gjelder valget av solcelle-leverandør, har han nå kommet til at JODA! likevel var det rette valget.

Amanda går imidlertid over streken da hun erklærer at plusshotellet skal være klart på bare tre måneder, et utspill hun kommer med for å få god medieomtale, men som egentlig snarere vil sette hotellet i forlegenhet. Juni og Arild diskuterer saken, og Juni tror hun har Arild med seg på å avsette Amanda som konsernsjef. Arild sier selv til Amanda at han er utrolig skuffet over henne. Imidlertid klarer hun å legge seg så flat i forhold til Arild at han er med på å gi henne én sjanse til, noe han også får styret med på. Juni føler det som om Arild her svikter henne selv, siden hun ønsket å bli kvitt Amanda.

Ved en senere anledning kommer det fram at Amanda avholdt en falsk demonstrasjon av den nye solcelleteknologien fra JODA! Prototypen fungerte overhodet ikke, men Amanda bedro styret ved hjelp av tjuvkoblinger, så det virket som om filmen produserte strøm likevel. Hun ville bare gi JODA! tid til å finne feilen, men Arild Iversen kaller sammen styret for å revurdere Amandas stilling som konsernsjef. Under møtet buser hun selv inn, og Arild gir henne to minutter til å tale sin sak. Til sist kommer styret til at det for øyeblikket vil skape mer rabalder å avsette Amanda enn å la henne fortsette, men etter møtet sier Arild til Amanda at han har null tillit til henne etter dette.

Da åpningsdagen for plusshotellet til slutt er nær, føler han seg likevel nødt til å gratulere henne, og de møtes på et hotellrom der Arild blokkerer røykvarsleren og fyrer opp en kubansk sigar for å feire begivenheten.

På selve åpningsdagen må Amanda imidlertid igjen falle tilbake på fusk, uten Arilds vitende. Solcellefilmen vil ikke være ferdig herdet på noen dager, så hun sørger igjen for at bakkenettet blir koblet til isteden, for å skape en illusjon av at det nye systemet er oppe og går. Imidlertid oppstår det en overoppheting i elektrisitetsrommet, brannalarmen går og hotellet blir evakuert. Amanda kan ikke la noen innse hva som egentlig skjedde, så hun går inn på rommet der hun møtte Arild tidligere, og bruker stumpen av sigaren hans til å stifte en mindre brann som skal avlede oppmerksomheten fra tjuvkoblingene i det elektriske rommet.

Da Amanda siden snakker med Arild, omtaler han "brannstiftelsen" på rommet, men det er ikke klart om han faktisk mistenker henne for noe. Etterforskerne konkluderer med at det virkelig var Arilds sigarstump som utløste branntilløpet, noe Arild burde vite ikke kan være tilfelle: Det virker ikke som det engang var samme dag han røykte sigar.

Den lille brannen fikk alvorlige konsekvenser; Amanda visste ikke at Lotte Fjeld lå og sov på et rom i nærheten, og hun ble brakt bevisstløs til sykehus med røykforgiftning. Arild burde protestere kraftig mot å få skylden for dette, men ingen slike reaksjoner har blitt vist i serien.

I den delen av sesong 33 som ble sendt høsten 2016, opptrer Iversen ikke. Amanda skal en gang ha et møte med ham, men han møter ikke opp, og siden sider Juni at han er innlagt på sykehus med brukket fot.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Basert på alderen oppgitt i denne nyhetsartikkelen: http://www.vg.no/rampelys/tv/reality-tv/her-er-de-nye-caesar-fjesene/a/23590001/

Tilfeldig wiki