Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Bjørn Ivar Liland

2 151sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon5 Share
Bjørn Ivar Liland
Bjornivar01.jpg
Personalia

Navn Bjørn Ivar Liland
Kjønn Mann
Født 1983
Bosted København
Karriere
Tidligere yrker Ansatt i Flaa Import (?-2006)
Liland Film (2006)
Selvstendig filmprodusent og regissør (2006)
Familie
Far Kjell-Ivar Liland ()
Mor Hege Liland ()
Søsken Liv Liland Anker-Hansen ()
Thea Liland
Halvsøsken Storm Liland Anker-Hansen
Forhold
Tidligere partnere Daphne Flaa (2000-2006) ()
Serieinformasjon
Sesonger 21-24, 25[1], 26
År 2006-2007, 2008[1], 2009
Skuespiller Rune Svendsen

Før serien Rediger

Bjørn Ivar er sønn av den kjente filmprodusenten Kjell-Ivar Liland og legen Hege Liland. Han er storebroren til Storm, Liv, og Thea. Bjørn Ivar drømmer om å bli filmprodusent som sin far.

I serien Rediger

Da foreldrene dør i en bilulykke på vei hjem etter å ha vært på bryllupsreise i Roma, blir Bjørn Ivar den ansvarlige i familien. Kort tid etter kommer barnevernet og ønsker å flytte Thea hjem til bestemoren, men sammen klarer søsknene å overbevise barnevernet om at Thea har det best hjemme hos dem. Dette liker Daphne dårlig siden hun drømmer om å stifte familie med Bjørn Ivar, og det at Bjørn Ivar må ta ansvaret for sin minste søster, faller ikke i god jord hos Daphne.

Hun forsøker å presse Thea ut av familien ved å fremstille henne som mentalt syk og forteller familien at hun har det best i et fosterhjem. Daphne får Thea til å skrive selvmordbrev, og blant annet forsøker hun å steke familiehunden og legge skylden på Thea. Bjørn Ivar avslører til slutt Daphne, og kaster henne ut av leiligheten. Dette gjør at det bikker over for Daphne, som tar med seg en hagle og oppsøker familien under en middag på Hotel Cæsar. Akkurat da dukker Rolv Espevoll opp med en hagle for å ta hevn over halvbroren, og skyter Daphne før hun rekker å skyte Bjørn Ivar.

Senere kommer det fram at Storm hele tiden har vært sønn av den kjente hotellkongen Georg Anker-Hansen at etter moren var utro mot Kjell-Ivar. Mens Bjørn Ivar lager en dokumentar om faren, kommer det også fram at faren selv var utro. Bjørn Ivar bestemmer seg for å oppsøke kvinnen han var sammen med, og de møtes og snakker om faren. Han forteller også Liv om deres fars og mors utroskap.

Bjørn Ivar flyttet til København i januar 2007 for å gå på filmskole der. Thea ble også med og går på skole der. Ved tre anledninger har Bjørn Ivar og Thea kommet tilbake på besøk i Oslo: Til julefeiring, til Liv og Marius sitt bryllup, samt til Liv sin begravelse.

Tydeligvis ble Storms søsken boende i Danmark også etter at Bjørn Ivar (formodentlig) var ferdig på filmskolen: I dialog i desember 2015 heter det at Storm har pleid å feire jul sammen med Bjørn Ivar og de andre søsknene sine i Danmark. Julen 2015 har Bjørn Ivar imidlertid skarlagensfeber og avlyser arrangementet. (Han blir aldri vist eller hørt.)

Lilands Livs begravelse.jpg

Bjørn Ivar (lengst t.h.) sammen med Storm og Thea under Livs begravelse.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. 1,0 1,1 To ganger

Tilfeldig wiki