FANDOM

Bo Kristian Bøe
Bo Bøe.jpg
Personalia

Navn Bo Kristian Bøe
Kjønn Mann
Født 1998[1] (19 år).
Bosted Familien Bøes leilighet
Karriere
Yrke Ryddehjelp på Café Invictus (2016-)
Arbeidsplass Hotel Cæsar
Familie
Far Jonas Bøe
Mor Ida Bøe
Søsken Elise Bøe
Serieinformasjon
Sesonger 33-
År 2016-
Skuespiller Jakob Zachariassen Lay

Før serien Rediger

Bo Kristian Bøe er sønnen til Jonas og Ida Bøe, og lillebroren til Elise.

I serien Rediger

Jenny møter Bo på teaterskolen hun har begynt på. Han er ganske innpåsliten fra første øyeblikk, og sier han har gjort henne til sitt "prosjekt". På mobiltelefonen gjør han opptak av henne som han senere legger ut på sin egen YouTube-kanal. Opptakene er redigert slik at Jenny fremstår mest mulig latterlig. Hun ber ham slette dem, men han nekter. Han fortsetter å filme henne, men hun bestemmer seg for å ikke la seg tirre av ham, og er bare taus når han retter mobilkameraet mot henne.

Jonas filmer jenny.png

Bo filmer Jenny. Foto: TV2

Bo bøe laster opp video.png

Jenny er Jonas' nye prosjekt. Foto: TV2

Bo er også til stede da foreldrene hans skal feire bryllupsdag, og filmer da fordi faren Jonas ber ham om det, slik at de har minner. Når en stund er gått, og Jonas har fått overrasket Ida, ber han Bo å slutte med å filme.

Ida, jonas og bo bøe.png

Bo filmer foreldrene sine, Ida og Jonas. Først fordi Jonas ba han om å gjøre slik at de har minner. Foto: TV2

På teaterskolen fortsetter Bo å irritere Jenny ved å filme henne uten lov, og det virker som læreren Nikolaj Hope endelig vil gjøre noe med det. Jenny (og muligens også Bo) blir sjokkert da han setter de to til å arbeide og trene på skuespill sammen, siden Hopes filosofi er at stor kunst blir til i motgang: Hvis Jenny knapt kan tåle trynet på Bo, desto bedre.

Bo og Jenny strever med samarbeidet, og hun synes i begynnelsen at han bare er lat og uinteressert, men de finner etter hvert en bedre tone. Han lager en film der hun fremfører scener fra Anna Karenina, og Hope sier til slutt at det var noen bra elementer i Jennys arbeid, men når det gjelder Bo, er han ikke sikker på at han har noe å gjøre på teaterskolen overhodet.

Bo får en siste sjanse av Hope til å få semesteret godkjent: Han skal lage en film om "intimgrenser". Bo finner ut at han vil gjøre skjulte opptak av gjestene på Hotel Cæsar, og får Kai Lundby som er rengjøringsbetjent med på laget. Kai blir nemlig imponert da Bo avslører at han er "Mr. Iceman", skaperen av visse YouTube-videoer Kai synes er geniale.

Bo og Kai gjør et første skjult opptak på et hotellrom, der de narrer et par ved å legge ut en positiv graviditetstest på badet og ta opp konfrontasjonen som følger. Men mens Kai nok hadde sett for seg at samarbeidet skulle være en hemmelighet mellom ham og Bo, kommer Bo snart trekkende med to kamerater, Jørn og Rolf, som skal sørge for lyden på senere opptak. Bo får også Kai til å låne ham nøkkelkortet sitt, angivelig fordi de bare skal gjøre forberedelser, men siden finner Kai ut at Bo freidig har gjort opptak uten at han var til stede. Bo ber ham ikke være "hårsår", men for Kai virker det som om alt kommer ut av kontroll, og han blir rasende på Bo.

Bo får imidlertid gode tilbakemeldinger fra Nikolaj Hope på filmene han leverer inn; endelig later det til å være håp om at Bo kan få semesteret godkjent, selv om Hope tidligere truet med å stryke Bo. (Tydeligvis vet ikke Hope at Bo har gjort opptak av mennesker som ikke visste at de blir filmet.)

Til sist får imidlertid Bo nok av hvordan Hope herser med elevene, ikke minst Jenny. Han hjelper henne å ta opp en hemmelig video av Hope som lugger og ydmyker henne. Da videoen blir vist for rektor på teaterskolen, blir Hope oppsagt.

Det blir imidlertid avslørt at Bo hadde gjort hemmelige, ulovlige opptak av gjester på Hotel Cæsar, siden han var så dum å legge opptak ut på YouTube. Hotellet må betale erstatninger til gjestene for å unngå søksmål, og etter at Kai først ble mistenkt fordi hans nøkkelkort ble brukt, tar Bo på seg skylden. Siden hotellet krever kompensasjon for utlegget, får Bo plutselig bruk for en jobb. Til slutt klarer han å overtale Storm til å gi ham en jobb på Café Invictus. En betingelse for jobben er at han har sertifikat, og rundt sin attenårsdag består han faktisk en oppkjøring.

Omtrent samtidig kommer storesøsteren hans, Elise hjem fra studier i USA. Hun er på alle måter flink og dyktig og en tydelig kontrast til den klovnete Bo, men hun er likevel grei mot ham og oppfordrer ham til å følge drømmene sine, som å opprette en suksessfull YouTube-kanal. Foreldrene er imidlertid ganske tydelig mer fornøyd med sin datter enn sin sønn, noe som kan være sårt for Bo.

Elise er ute etter en praktikantstilling i utenriksverket, og låner farens bil for å møte opp på en viktig sammenkomst der. Egentlig hadde Bo lånt bilen til et annet formål, men etter at faren var gått, ble søsknene enige om at Elise trengte den mer. At faren hadde inntrykk av at det var Bo som hadde bilen, gir ham senere en spesiell mulighet.

På UD-sammenkomsten avslår Elise først en drink, siden hun kjører, men lar seg så påvirke til å drikke likevel, siden hun får høre at hun bør ha et glass i hånden for å være høflig mot en viktig politiker. Tilbake i bilen er hun merkbart brisen, men kjører likevel i vei. Hun ender opp med å kjøre på Ninni Krogstad, og hele frontruten sprekker opp, men etter et øyeblikk velger hun å kjøre videre heller enn å gi hjelp til mennesket hun traff med bilen.

Hun snakker siden med Bo på telefonen; han er irritert over at hun ikke har plukket ham opp, slik avtalen var. Hun sier at hun har krasjet bilen inn i et tre. Før Bo kan komme til stedet, kjører hun ganske riktig bilen inn i et tre for å understøtte dekkhistorien sin. Hun tilstår imidlertid for Bo at hun har drukket alkohol, og er redd for å miste visumet sitt til USA dersom hun blir tatt for fyllekjøring. Aspirantstillingen i UD kan hun kanskje også skyte en hvit pil etter.

Da politiet dukker opp, ser de merket på trestammen. De tror også bilen bare har vært borti treet. Politiet spør etter vognkort og førerkort, og Elise begynner å rote frem vognkortet, men Bo bestemmer seg plutselig for å hjelpe sin storesøster, siden hun har så mye mer å tape enn han har. Han finner fram sitt ferske førerkort og gir politiet inntrykk av at det var han selv som førte bilen. Det han ikke ventet, var at de også skulle be ham om en blåseprøve, og siden han har hatt noen pils, blir denne positiv.

Bo kommer dermed i større problemer enn han tenkte seg; han mister førerkortet og må møte i retten. I mellomtiden må han også tåle litt av en skjennepreken fra faren, som jo tror det var Bo som hadde bilen. Elise sitter ved siden av og har det ikke godt, men hun kan ikke si sannheten uten å avsløre seg selv.

Under fire øyne forsikrer Elise Bo at hun setter enormt stor pris på at han gjør dette for henne, men hun forteller ham fortsatt ikke at hun faktisk kjørte på et menneske, ikke bare inn i et tre. Hun hjelper Bo med å skrive en appell han kan lese opp i retten. Til slutt bruker han ikke denne, men holder en spontan appell isteden, og Elise som er til stede er tydelig redd for at han skal ombestemme seg og fortelle at han egentlig ikke førte bilen likevel. Til hennes store lettelse står han løpet ut, og gjorde et så bra inntrykk at han slapp fengsel.

Trivia Rediger

Bo snakker østlandsk, selv om begge foreldrene hans er trøndere. Noen forklaring på dialektforskjellen er ikke blitt gitt, men man må kanskje tenke seg at de flyttet til Østlandet mens Bo ennå var ganske liten, og at han la om dialekten.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Basert på denne artikkelen: http://www.vg.no/rampelys/tv/reality-tv/her-er-de-nye-caesar-fjesene/a/23590001/
    I sesong 33, episode 92 (sendt 25. august 2016) sier Bo at han "fyller 18 neste uke".

Tilfeldig wiki