FANDOM

Bredtvedt kvinnefengsel
Bredtvedtkvinnefengsel
Generell informasjon
Beliggenhet Bredtvet i Oslo
Botype Fengsel
Serieinformasjon
Sesonger 31
År 2015

Om Rediger

Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt er et kvinnefengsel på Bredtvet i Oslo. Det kalles ofte Bredveit kvinnefengsel eller Bredtveit fengsel; man ser også ofte den eldre navneformen Bredtvedt fengsel. Det har en regulær kapasitet på 54 plasser. De innsatte er forvaringsdømte, domfelte og varetektsfengslede kvinner fra hele landet.

I serien Rediger

Her ble Bea Jørgensen satt i fengsel i år 2000 fordi det ble funnet narkotika i bilen hennes, selv om stoffet egentlig tilhørte hennes tvilsomme kjæreste Ørjan Sagen. Hun slapp ut av fengselet i 2009. Siden gikk hun i fengsel igjen; det er uvisst om hun nok en gang havnet på Bredtvedt.

Niini slipper ut av fengsel

Ninni forlater Bredtvedt Kvinnefengsel. Foto: TV 2

Her satt også Ninni Anker-Hansen inne for drap på Arne Marcussen og drapsforsøk på sin daværende mann Jens August Anker-Hansen; etter ferdig sonet dom slapp hun ut av fengselet i 2015. Hennes tid på Bredtvedt skal ikke ha forløpt uten problemer, for da Eva Rosenkrantz kontakter fengselet etter frigivelsen, får hun vite at Ninni har vært involvert i biting. (Cæsar-universets versjon av Bredtvedt later til å ha ganske liberale rutiner når det gjelder å gi ut konfidensielle personopplysninger.)

En Ninni hadde sonet sammen med, Randi Jensen, slapp ut før henne. I tilbakeblikk blir det nevnt at de to ikke alltid fulgte reglementet på Bredtvedt; en gang skal de ha stjålet bananer fra fengselskjøkkenet.

Tilfeldig wiki