FANDOM

Om Rediger

Bussulykken var en hendelse som skjedde i sesongavslutningen i sesong 8 hvor flere kjente og godt likte karakterer omkom. Seerne fikk ikke vite hvem som omkom før første episode i sesong 9. Bussulykken01

Bakgrunn Rediger

Ragnar og Juni hadde kjøpt tilbake Hotel Cæsar til Anker-Hansen konsernet, og det skulle feires. Alle hotellets ansatte var invitert med på en busstur til Lifjell for å feire, og alle gledet seg til turen.

Hendelsesforløp Rediger

Bussen kom utenfor Hotel Cæsar, og folk gikk inn. Ragnar mente at Hans Christian Hildring ikke var invitert, men Jens August hadde invitert han. Halvveis til Lifjell punkterte det ene hjulet og sjåføren mistet kontrollen over bussen. Bussjåføren bremset og greide å stoppe den halvveis utfor et stup. Alle satt helt stille slik at bussen ikke skulle bevege på seg, og de prøvde å skaffe hjelp. En dame fikk plutselig panikk og begynte å løpe bakover i bussen. Den skled da ytterligere over kanten, og falt etter kort tid utenfor stupet.

Hotel Cæsar - Bussulykken02:33

Hotel Cæsar - Bussulykken

Hvem var den skyldige? Rediger

Flere personer hadde gode grunner til å sabotere bussen full av hotellets ansatte og ledelse.

  • Åge Nygaard hadde nettopp tapt kampen om Martine Bratlies kjærlighet for Svein, og den ellers sindige og rolige mannen var for tiden ikke seg selv. Han overfalt ved en anledning Svein, og en dag skrek han i lobbyen at han skulle ta livet av alle på hotellet.
  • Arne Marcussen var glad i yngre jenter og hadde i en lengre periode voldtatt Sidsel. Nå var han blitt avslørt i avisen av Sidsel og flere ansatte på hotellet.
  • Harald Hildring hadde mistet Hotel Cæsar tilbake til Anker-Hansen-familien, og dagen da bussulykken inntraff, tømte han alle kontoene sine og reiste fra Norge.
  • Viking var forbannet på Odd etter at han forlot KNF, og ønsket hevn over ham. Viking fortalte gjengen at Odd skulle tas i morgen, samme dag som bussulykken inntraff. Allikevel hadde han albi for dagen, gitt av hans kjæreste Frøya Brun.

Folk funderte lenge på hvem som sto bak ulykken når det viste seg at ulykken var planlagt og at det var plassert en bombe på bussen. Bjarne Brun meldte seg til politiet for å dekke over gjerningsmannen, og ble fengslet. Odd og Benedicte visste hvem som sto bak ulykken, og da de fikk Frøya på sin side og hun trakk tilbake alibiet hun hadde for Viking, ble han til slutt tatt for å ha arrangert bussulykken. Dermed ble den rette personen omsider fengslet.

Konsekvenser Rediger

Foruten at mange fikk kuttskader og blåmerker, var det fem mennesker som døde på stedet, og ytterligere flere personers liv i fare. Astrid, Sidsel og Ragnar var bevistløse når de ankom sykehuset, og Martine lå også i sykeseng. Astrid våknet etter hvert, mens de andre to var hardt skadet. Ragnar våknet, men han var døden nær da han fikk hjertestans, og det var bare så vidt at legene greide å redde han. Martine svimte av noen dager senere på jobben, og det viste seg at hun var blitt steril etter ulykken. Sidsel lå lenge i resperator, men da hun var blitt hjernedød, ble hun koblet fra respirator og døde. Flere mistet personer de var glade i, og livene ble aldri det samme for noen.

Omkomne

Hardt skadet

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Det ble sagt at fem døde momentant i ulykken av dr. Grethe Lem, men kun de tre øverste ble nevnt for seerne.

Tilfeldig wiki