Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Cecilie Dahr Hove

2 150sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share
Cecilie Dahr Hove
Cecilie Hove avlang.jpg
Personalia

Navn Cecilie Dahr Hove
Kjønn Kvinne
Født 25. juni 1982[1]
Død 19. mai 2010[2]
Karriere
Tidligere yrker Restaurantsjefsassistent (2008) på Cleo
Servitør på Cleo (2008, 2008-2009)
Restaurantsjef på Cleo (2009-2010)
Eier av Cleo (2009-2010)
Familie
Far Tom Ivar Hove ()
Mor Greta Dahr Hove ()
Søsken Cathrine Hove Rosenkrantz
Forhold
Tidligere partnere Storm Liland Anker-Hansen (2008-2009, 2009-2010)
Serieinformasjon
Sesonger 25-27
År 2008-2010
Skuespiller Jannecke Øinæs

Før serien Rediger

Cecilie vokste opp på Nøtterøy som datter av forretningsmannen Tom Ivar Hove og Greta Dahr Hove[3]. Da hun var 15 år gammel døde moren[4]. Som både sin far og sin søster Cathrine har hun tatt utdannelsen sin i Italia. Når søsteren fullfører utdannelsen to uker før henne og reiser til faren i Norge, kommer hun etter så fort hun er ferdig med sin. Hun bruker morens etternavn fordi hun ikke vil bli sett på som en bortskjemt rikmannsdatter.

I serien Rediger

Ikke lenge etter hun har ankommet, kunngjør hun for sin far at hun ønsker å jobbe på hotellet, men hun avslår tilbudet om å bli farens assistent. Hun vil gjerne få en jobb fordi hun fortjener den, ikke fordi han er faren hennes. Hun går til konsernassistenten Storm Liland Anker-Hansen og spør om jobb, men nekter å jobbe på Joli slik han tilbyr henne. Istedenfor får hun jobb på hotellets restaurant som servitrise av vikarierende restaurantsjef Liv Liland. De to får straks en god tone.

Hun har raskt oppgjort seg en mening om Storm, som hun tror er en rik pappadalt. Storm skjønner ikke hva hun ikke liker ved ham, men Liv opplyser ham. De fortsetter å være frekke mot hverandre, helt til Storm forteller litt om det harde livet sitt. Fra foreldrenes død til han finner ut at han er sønn av Georg Anker-Hansen. Cecilie føler seg utrolig dum og føler hun har såret Storm. Når to jenter snakker stygt om Storm, sier Cecilie at de skal vise respekt. Hun merker også at faren hennes er forelsket i Eva Rosenkrantz og sier til han at hun er glad på hans vegne. Hun tror at de har noe på gang, og sier til Eva at Tom Ivar virkelig liker henne.

Tonen med Storm utvikler seg til det bedre, og de begynner å snakke sammen, og senere flørte. Det tar ikke lang tid før de er sammen. Storm har lyst til å dra på en jorden-rundt-tur med Cecilie, men hun vil spørre faren sin først. Hun spør og han sier det er greit, men ombestemmer seg når han får høre at hun blir borte i seks måneder. Han forteller henne og Cathrine at han har kreft. Cecilie blir knust av nyheten, og bestemmer seg med en gang for å bli i Norge. Dette er ikke det første sjokket Cecilie får. Etter å ha fjernet kreften med cellegift trenger han en beinmargstransplantasjon fra en person med matchende vevmarg, noe hun ikke har. Hennes søster har det riktignok, men forteller det ikke grunnet sjalusi på sin søster. Som om det ikke kunne bli verre faller han ned hotellets trapper (faktisk grunnet Cathrine), og havner i koma. Kort tid etter dør han, og Cecilie er knust.

Hun kommer sammen med Storm gjennom sorgen, og flytter inn på et kollektiv. Kollektivet er svært bevisste på å være økologiske og å jobbe for en bedre verden. De ønsker å bygge og drive en gård i Etiopia, og Cecilie vil gjerne bli med. Dette blir derimot vanskelig når hun i tillegg til å bli assisterende restaurantsjef på hotellet har en kjæreste som stiller seg svært negativ til forslaget.

Storm og Cecilie.png

Cecilie sammen med Storm. Foto: TV 2

Cecilie bestemmer seg til slutt for å dra til Afrika sammen med resten av kollektivet, og Storm er ikke fornøyd med hennes avgjørelse. Han forstår til slutt, og lar henne få lov til å dra, selv om han syns det blir lenge å vente på henne. Cecilie begynner å merke kvalme og stor lyst på visse matprodukter. Etter en liten snakk med sjefen Julie, bestemmer hun seg for å ta en graviditetstest. Det viser seg at hun er blitt gravid. En av beboerne på kollektivet, Jorun Musæus, overtaler henne til å ta abort uten å fortelle det til Storm. Hun reiser til Etiopia etter en rask abort. Det blir allikevel til at hun reiser hjem igjen. Samvittigheten gnager i henne, og vel hjemme igjen forteller hun Storm om aborten. Han blir rasende, og forholdet deres havarerer.

Cecilie og Victorias bilulykke.png

Cecilie og Victoria faller fremover når bilen krasjer. Foto: TV 2

Etter dette begynner en periode med mye utagerende festing og drikking sammen med sin nye alkoholavhengige venninne Victoria Lunde. Samtidig bygger det seg opp en sjalusi mot Storms nye kjæreste, Andrea Skogli. Hun har det Cecilie ikke kunne gi Storm, et barn. Festingen med Victoria blir bare villere og villere, og en dag drar de to jentene i beruset tilstand på en kjøretur sammen med Preben Asakskogen. Det går i stor fart, og speedometeret passerer hundre kilometer i timen. Mens Cecilie snakker ut til Victoria om hvor fælt hun har det for tida, får kjøreturen plutselig en brå stopp. De har krasjet.

Cecilie etter bilulykken.png

Cecilie blir fraktet inn på sykehuset etter bilulykken. Foto: TV 2

Hun og Victoria blir kjørt i ambulanse til Rikshospitalet. Når legen snakker med Storm og Cathrine, viser det seg at mens Victoria klarer seg fint, er Cecilie kritisk skadet, og at hvis ikke hun blir operert i hodet, er sjansene større for at hun ikke overlever. Operasjonen blir vellykket, men det er fortsatt usikkert om hun våkner. Våkne gjør hun allikevel med kun Liv til stede. Det første hun gjør er å spørre etter Storm. I tiden som kommer viser det seg at hun har fått et såkalt selektivt hukommelsestap. Altså har hun glemt enkelte ting, blant annet at det er slutt mellom henne og Storm. Storm får seg ikke til å si dette selv, men Cathrine ender opp med å fortelle det. Hun aksepterer sannheten, men Storm må allikevel forholde seg til henne ved flere tilfeller. Da ingen andre stiller opp, må han frakte henne fra sykehuset og opp til hotellrommet hennes. Bedre blir det heller ikke da hun må gjøre visse øvelser for å øve opp muskelmotorikken i kroppen igjen. Øvelsene kan hun ikke gjøre alene, men ingen har mulighet til å hjelpe henne; søsteren er opptatt med jobben og Victoria føler skyldfølelse fordi det var hun som først og fremt fikk Cecilie inn i ulykkesbilen, og får seg ikke til å konfrontere henne. Dermed blir den nok en gang Storm som må trå til. I tiden som kommer er Storm ofte innom, og til slutt ender de opp med å kysse. Dette får i sin tur Andrea og Storms forhold til å ta slutt, men innen den tid har Cecilie funnet ut at hun og Storm ikke fungerer.

På tross av streng beskjed fra legenes side kommer hun seg på beina raskt og fortsetter i jobben sin på Cleo. En flørt med den nyinnsatte restaurantsjefen, Alexander Löw, begynner. Den tar imidlertid fort slutt når Liv blir påkjørt og dør. I den tunge tiden som følger er Cecilie ofte hos Storm og hjelper han gjennom den tunge tiden etter søsterens død. Samtidig med dette fortsetter Victoria med de dårlige drikkevanene sine, og Cecilie ser seg nødt til å skjelle henne ut og prøve å få henne på bedre tanker. Det hele tærer på kreftene, og i vinkjelleren tilbyr Alexander henne en massasje. Etter en liten stund bøyer han seg ned for å kysse henne, men hun viker vekk og kaller Alexander «en overgriper». Forholdet mellom de to blir mer eller mindre anstrengt, og det blir ikke bedre da Cleo grunnet dårlig økonomi i konsernet må outsources, og begge målsetter seg å ta over bedriften. Så snart de overtar lover de hverandre å sparke den andre. Cecilie får lov å ta over Cleo, og bestemmer seg for å spørre Alexander om han vil jobbe som Sommelier på Cleo, nå som hun tar over. Han takker ja.

Storm og Cecilie.jpg

Storm Liland Anker-Hansen og Cecilie under feiringen av Astrids hundreårsdag.

Som restaurantsjef får hun mer med konsernet og ledelsen å gjøre, og treffer ofte på Storm. All nærkontakten gjør at de finner ut at de tross alt er skapt for hverandre, og de legger fortiden bak seg ved å brenne gamle bilder. Nå konsentrerer Cecilie seg mer om Cleo, som opplever nedgangstider. Den første smellen går Cecilie på når Cathrine går konkurs. Cathrine skyldte søsteren flere millioner kroner etter å ha solgt aksjene etter faren, penger hun nå ikke får tilbake. Storm blir ansatt som økonomiansvarlig på Cleo for å ordne opp i ting, men allikevel ser det stygt ut. De ansetter stjernekokken Nicolay Vorsberg, og holder en stor presseforsamling rundt ansettelsen for å vinne ny oppmerksomhet. Dette ender i katastrofe, når Vorsberg får et hjerteinfarkt. Det er nå et faktum at Cleo er bankerott, selv om de ansatte midlertidig går med på å få utsatt lønningen sin. Selv om lønnen er utsatt, er det vanskelig å få inn penger. Cecilie lover Storm at hun har kontroll, men han ser allikevel henne trygle Victoria om et lån. Det ender med krangel, og han kaster henne ut. Cecilie får heller ikke lånet, og tar til slutt et råd av søsteren om å trikse med tall for å svindle penger ut av konsernet. Rett etter at hun har gjort dette, tilgir Storm henne alt og har selv betalt lønnen ut av egen lomme.

Storm ved Cecilies grav.png

Storm ved Cecilies grav. Foto: TV 2

Storm ved Cecilies grav 2.png

Storm ved Cecilies grav. Foto: TV 2

Ceciliedahrhovesgrav.jpg

Gravsteinen til Cecilie

Ceciliesgrav storm.png

Gravsteinen til Cecilie (2012)

Cecilie betror Victoria at hun har svindlet til seg penger, og Victoria, som ennå sliter med alkoholen, ender opp med å fortelle Storm alt når hun er på fylla. Forholdet får en brå slutt, men en like brå start når det viser seg at Cecilie er gravid. Storm har alltid ønsket seg barn, og er villig til å gi forholdet en ny sjanse. De møter raskt problemer når prøver viser at Cecilie har livmorhalskreft. Behandlingen vil frata henne sjansen til å få barn i fremtiden, og skal hun trygt kunne opereres må hun også abortere barnet. På tross av farene velger Cecilie å bære frem barnet og heller utsette behandlingen mot kreften, i håp om at hun kan kureres etter selve fødselen. Alt ser ut til å gå bra, men på tragisk vis omkommer Cecilie og barnet i en brann under en familiemiddag på Ankerseteren.

Trivia Rediger

Tematikken om "det livsfarlige svangerskapet" ble siden tatt opp på nytt da Mie Andersen var gravid, men fikk høre at hun hadde en hjertefeil som ville gjøre det livsfarlig for henne å fullføre graviditeten. I likhet med Cecilie valgte hun modig å ikke ta abort; hun ville forsøke å bære fram barnet likevel. Barnet ble dessverre ikke født i Mies tilfelle heller; hun spontanaborterte, men til forskjell fra Cecilie døde hun ikke selv.

Galleri

Referanser Rediger

  1. I episoden sendt 19. mai 2011 synes fødselsdatoen på graven som Cathrine Hove Rosenkrantz besøker. Dette stemmer ikke overens med det Tom Ivar Hove fortalte Storm i sesong 25, episode 75. Han sa nemlig da at Cecilie var like gammel som Storm (22 år på det daværende tidspunkt), noe som betyr at Cecilie ville vært født i 1986.
  2. Basert på Dagnys dødsannonse og Pelles utsagn om at Cecilie og Dagny døde samtidig. Dette referer til datoen omkring da innspillingen fant sted. TV-seerne fikk vite om Cecilies dødsfall 24. januar 2011. Dette stemmer dog ikke overens med Ceciles grav vist i episode 144, sesong 28, hvor det står at hun døde 11.mai.
  3. I episode 24 sesong 26, snakket hun med Cathrine om barndomshjemmet på Nøtterøy. Vi kan dermed anta at de vokste opp der.
  4. I episode 147, sesong 26 forteller hun dette til Storm.

Tilfeldig wiki