Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Christian Borchman

2 156sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Christian Borchman
Christian01.jpg
Personalia

Navn Christian Borchman
Kjønn Mann
Født 1959 (58 år)
Bosted Ukjent psykiatrisk sykehus? (Innlagt 2005, ingen nyheter siden.)
Karriere
Tidligere yrker Økonomisjef (2005)
Trikkefører (2005)
Nærings- og Handelsminister (?-2004)
Familie
Far Aksel
Barn Chris
Anette
Forhold
Tidligere partnere Julie Anker-Hansen (2005)
Juni Anker-Hansen (2004-2005)
Cecilie Berg Borchman (?-?)
Enkelttilfelleforhold Alexandra Kvamme
Serieinformasjon
Sesonger 15-20
År 2004-2005
Skuespiller Eindride Eidsvold

Før serien Rediger

Christian er vokst opp i en pen middelklassefamilie på Nordstrand i Oslo. Faren gav sønnen livslangt medlemsskap i Det Konservative Midtparti i konfirmasjonspresang, til tross for at Christian den gang var lite interessert i politikk. Allikevel likte han gaven, ettersom KMP hadde morsomme og ville fester. Christian, som allerede den gang var en festløve, ble raskt en sentral figur i KMP.

Etter hvert ble han med i en miljøgruppe, hvor han møtte Cecilie Berg, datteren til KMP-formannen Carsten Berg. Både Christian og Cecilie brøt med KMP, men da de aldri ble akseptert i miljøgruppa, bestemte Christian å satse nok en gang på politikk. Cecilie og Christian giftet seg i 1983, og senere fikk de barna Lille-Chris og Anette. Christian fikk jobb i KMP, og jobbet seg stadig oppover i karrieren til han ble Næring og Handelminister.

Grunnet jobben ble det lite tid til kone og barn, og da Cecilie fikk jobb i USA, tok hun med seg barna og flyttet. Til tross for at de aldri kranglet eller var uvenner på noe tidspunkt, førte dette til at de gled fra hverandre, og regnet hverandre som ekskone og eksmann.

Christian har lenge slitt med alkoholproblemer, og mange middagsselskaper i forbindelse med jobben førte til at han stadig drakk. Selv da han ble Handels- og næringsminister, klarte han ikke å begrense sitt alkoholforbruk. Han innså til slutt at han hadde et problem, men grunnet jobb og image nektet han å legge seg selv inn. Den eneste som visste om hans alkoholproblem er farens tidligere medarbeider Guri Høyer som på dette tidspunkt jobbet for ham. Christian var, til tross for sine alkoholproblemer, meget profesjonell i arbeidet sitt slik at ingen la merke til hans problem.

Under en valgmiddag i Finnmark møter han eskortepiken Alexandra Kvamme. Christian betalte henne for å ligge med ham, men hun tok bilder av de to.

I serien Rediger

Borchman var Nærings- og Handelsminister i en mindretallsregjering ledet av Det Konservative Midtparti. Han kontaktet Juni Anker-Hansen fordi han ønsket at hun skulle jobbe for ham. Juni valgte først å takke nei til tilbudet, men sa ja senere. Christian fikk etter hvert sparken fra jobben på grunn av alkoholproblemene, men fikk jobb på Hotel Cæsar.

Han hadde et forhold til Juni, som i likhet med ham var tørrlagt alkoholiker. De sprakk imidlertid sammen, og var flere ganger stupfulle og måtte ha en pause fra jobben. Etter en krangel kjørte Juni seg en tur, krasjet bilen og havnet i koma. Christian hadde også et forhold til Junis søster, Julie. Det viste seg imidlertid at Juni var gravid, og kunne føde selv om hun lå i koma.

Christian og Julie på hotelltaket.png

Christian på hotelltaket med en kidnappet baby; Julie prøver å forhandle. Foto: TV2

Hun mistet allikevel barnet, og Christian ble ravende gal; han kidnappet en baby og lot som om det var hans eget barn. Julie ringte politiet. Han ble arrestert på hotelltaket og forlot serien ved å bli innlagt på mentalsykehus.
Christian, outro..jpg

Siste, tragiske glimt av Christian Borchman: Ravende gal blir han ført bort mens han erklærer at han vil være statsminister når han kommer igjen. Foto: TV2

Først i sesong 33 (2016) blir han nevnt igjen, da Juni på oppfordring fra Anja With skal lage videodagbok. Hun forteller da kort hvordan Christian Borchman ville ha henne til statssekretær, og sier det var en interessant erfaring. (Ingenting blir sagt om hvordan det går med Borchman selv i 2016.) Anja With brydde seg ikke om dette eller de andre opptakene Juni hadde gjort, siden Anja ville under huden på henne heller enn å bare høre på selvskryt.

Galleri

Tilfeldig wiki