FANDOM

KMP

Det Konservative Midtpartis logo.

Jan Birger Balestrand

Jan Birger Balestrand var en sentral skikkelse i Det Konservative Midtparti, og statsminister for partiet. Foto: TV2.

I serien Rediger

Det Konservative Midtparti er i Cæsar-universet et viktig borgerlig parti. I serien er partiet i regjering i 2004, når Juni Anker-Hansen blir overtalt av Nærings- og handelsminister Christian Borchman til å bli hans nye statssekretær. Hans (fremedgjorte) kone, Cecilie Berg Borchman, er datter av partiformannen Carsten Berg.

I tillegg til Borchmann er Jan Birger Balestrand en sentral skikkelse i partiet, foruten at han er statsminister i regjeringen.

Christian01

Christian Borchman var Nærings-og handelsminister for Det Konservative Midtparti. Foto: TV2.

Høyrelogo

I vår virkelighet har partiet Høyre en logo som ligner mye på Konservativt Midtpartis.

Utformingen av logoen henspiller på det virkelige partiet Høyres logo, så man kan anta at Det Konservative Midtparti er Cæsar-universets versjon av Høyre. På den annen side nevner Monica Nyman "Høyre og Venstre" da hun blir spurt om Norges to eldste politiske partier under en muntlig historieprøve i episoden sendt 26. november 2013, så partiet Høyre er heller ikke ukjent i Cæsar-universet. Det kan være at KMP i denne verdenen erstattet Høyre som det ledende borgerlige partiet (slik KMP synes å være, i de episodene der partiet blir nevnt). I en eller annen form eksisterer imidlertid Høyre også i nåtiden, for i 2014 blir Sandefjords ordfører sagt å være Høyre-mann. I sesong 31 nevner Bitten ved en anledning Kaci Kullmann Five, men det er ikke klart om hun i Cæsar-universet sogner til Høyre eller Konservativt Midtparti.

Tilfeldig wiki