FANDOM

Elliot Hiltun
Elliot Hiltun
Personalia

Navn Elliot Hiltun
Kjønn Mann
Bosted Fengsel
Karriere
Tidligere yrker Investor i Black Diamond Oslo (2009-2010)
Serieinformasjon
Sesonger 26-27
År 2009-2010
Skuespiller Stein Grønli

Før serien Rediger

Elliot Hiltun er kjent for sitt rykte om å drive barnearbeid og handel med bloddiamanter i Kongo.

I serien Rediger

Han kommer i kontakt med Cathrine Hove i 2009 når han skjenker henne et diamantsmykke. Senere tilbyr hun han å være investor i prosjektet Pax fredssenter hun og kjeden hennes, Black Diamond, jobber med. Han har store verdier i en diamantgruve i Kongo, og disse gir han sikkerheten til å ta opp store lån. Derfor takker han ja til tilbudet, ettersom finansiering i et fredssenter forhåpentligvis vil forbedre ryktet hans. Anker-Hansen konsernet snapper Pax foran nesen deres, men mens Cathrine vil gi opp vil ikke han det, dette er langt ifra over.

Hiltun finner ut at for å få bygget hotellet sitt må også Anker-Hansen konsernet sette opp en monorail fra Gardermoen flyplass til Hurdalsjøen. I den prosessen må noen gårder på Ullensaker rives. Han utnytter dette og får bonden Reidar Person til å fronte saken i media og gi Anker-Hansen et dårlig rykte. UD og Anker-Hansen konsernet klarer imidlertid å blidgjøre bøndene, og Elliot må la saken gå tapt. Etter dette konsentrer han seg heller om selskapet som skal bygge monorailen, MonoNor. Kompani Linje blir opprettet for å kunne kjøpe opp nok aksjer i MonoNor til å kunne legge det konkurs, noe som vil umuliggjøre byggingen av monorailen. De skaffer aksjer blant annet med hjelp av Cathrines forføringsteknikker og med vold og trusler. De oppnår aksjemajoritet, og lurer Anker-Hansen konsernet til å kjøpe selskapet. Det kjøperne ikke vet er at de har sørget for at MonoNors titaniumleverandør er korrupt. Når dette kommer ut blir regjeringen nødt til å gi Black Diamond prosjektet for å hindre skandale.

Samarbeidet med Cathrine fortsetter, og de setter seg som mål å overta hele Anker-Hansen konsernet. Rivalen sliter med økonomien, og for å få inn flere midler blir de nødt til å selge 40 % av aksjene sine. Cathrine og Hiltun allierer seg med Horst Jenka, som kjøper aksjer i Cathrines navn. Videre utnytter Cathrine at en av Anker-Hansen-søsknene, Storm Liland Anker-Hansen, føler seg utenfor i familien, og klarer å kjøpe hans 11 %. Cathrines søster Cecilie, som også er Storms kjæreste, vil hindre Storm i å bli utstøtt fra familien, og selger derfor sine 13 % av konsernet til Cathrine mot at Storms avtale ugyldiggjøres. Nå eier Cathrine 53 % av Anker-Hansen konsernet.

Alt ser rosenrødt ut for Cathrine og Hiltun, og om få dager holdes det generalforsamling slik at de kan overta makten i Anker-Hansen konsernet. Hiltun får imidlertid problemer når det viser seg at gruven som er sikkerhet for lånene hans, er tom. For å redde skinnet får han geofysikeren Annabelle Dubois til å forfalske en rapport som viser at gruven er full av diamanter. Videre avtaler han å selge gruven videre til fransk mafia. Før han kommer så langt allierer Dubois seg med Anker-Hansen, og han blir anmeldt og siktet for blant annet dokumentforfalskning og svindel. Han havner i fengsel, og slår samtidig Black Diamond konkurs.

Tilfeldig wiki