FANDOM

Espen Hana
Espen Hana
Personalia

Navn Espen Hana
Kjønn Mann
Født 12. mars 1964 (53 år)
I Hotel Cæsar
Rolle Hans-Herman Rosenkrantz
Sesonger 26-27
År 2009-2010
Som skuespiller
Utdanning Statens Teaterhøgskole

Om Rediger

Espen Hana (født 12. mars 1964 i Stavanger) er en norsk skuespiller, tekstforfatter, komponist og sanger.

Han arbeidet som musiker for Rogaland Teaters Barneteater før han i 1988 begynte på Statens Teaterhøgskole. I 1991 vendte han tilbake til hjembyen hvor han debuterte på Rogaland Teater som Christy Mahon i John M. Synges Helten på den grønne øya. Blant andre store roller Hana har spilt ved Rogaland Teater kan nevnes Vevgeny i Brian Friels dramatisering av Turgenjevs Fedre og sønner (1992), Konfransieren i Cabaret (1993), Chris i Arthur Millers Alle mine sønner (1995), Tom Robson i Kiellands Garman og Worse (1997), Tørres i Tørres Snørtevold av Harald Tusberg (1999), Jeppe i Holbergs Jeppe på Bjerget (2000) og tittelrollen i Bullshot Crummond (2002). Hana er dessuten kjent som den ene halvdelen av duoen Brødrene te bølten, samt som komponist, entertainer og plateartist. Våren 2003 medvirket han i Den Nationale Scenes oppsetning av I blanke messingen. Høsten 2003 var Espen Hana å se som Che i musicalen Evita på Rogaland Teaters hovedscene. Høsten 2004 spilte han rollen som James Tyrone jr. i Eugene O'Neills Måne for livets stebarn. Våren 2005 spilte han Mesteren/Jeshua i Bulgakovs Mesteren og Margarita. Han deltok i Melodi Grand Prix 2008.[1]

I Hotel Cæsar Rediger

I Hotel Cæsar spilte Hana rollen som Hans-Herman Rosenkrantz fra 2009 til 2010.

Referanser Rediger

  1. http://www.espenhana.no/biografi.htm

Tilfeldig wiki