FANDOM

Nyman-familien dukket opp i Hotel Cæsar for første gang den 26. januar 2011, da vi ble kjent med Roger Nyman, og senere hans datter Vanessa og ekskone Monica Nyman.

Karakterer i serien Rediger

Tre medlemmer av familien har opptrådt i serien.

Roger Nyman Rediger

Utdypende artikkel Roger Nyman.

Roger har gjort karriere på sjøen, og er en mann med sans for åpenhet og rettferd. På tross av sine høye idealer har han sine svake tider, som blant annet kom til uttrykk når han var utro mot sin kone Monica, og siden ble skilt fra henne. Med Monica har han datteren Vanessa. Etter å ha fått seg jobb som resepsjonssjef på Hotel Cæsar, innleder han i 2011 et forhold til Bea Jørgensen, som han etter kort tid flytter inn hos. Døtrene deres kommer ikke særlig godt overens, noe som etter hvert skader forholdet så mye at det tar slutt. Roger takker senere ja til et jobbtilbud på et skip i Karibia og forlater serien.

Monica Nyman Rediger

Utdypende artikkel Monica Nyman

Monica ble født 6. januar 1967 og er datter av Sigrid Uldahl. Hun interesserer seg for mote og skjønnhet, og blir i ung alder frøken Follo. På et tidspunkt møter hun Roger Nyman som hun gifter seg med og de flytter sammen i et rekkehus i Ski. I 1994 får hun datteren Vanessa med ham. Rundt 2010 viser det seg at Roger har vært utro, og ekteskapet ender i skilsmisse. Monica blir langtidssykmeldt fra jobben på Ski storsenter, men får fortsette å bo i Nyman-familiens rekkehus til tross for at Roger eier den største andelen i det. Siden flytter hun til en leilighet i Oslo, skværer opp med Vanessa (som valgte å bo hos faren etter skilsmissen) og får jobb på Hotel Cæsar. Da Monica flytter inn i en ny leilighet, flytter Vanessa inn til henne. Senere flytter også moren Sigrid inn.

Hun fortsetter på hotellet til tross for at hennes forhold til Anker Hansen-familien er høyst varierende (en gang utløser et krav fra Monica hotellets konkurs, skjønt det kort tid senere åpner igjen). Etter hvert begynner Monica å forfølge sin gamle drøm om å bli advokat, og hun tar voksenopplæring. En liten stund driver hun faktisk en juridisk rådgivingstjeneste, Timeout, i hotellets lokaler. I mellomtiden har Vanessa flyttet til Buenos Aires, og Monica forlater til slutt serien ved at hun drar etter datteren, sammen med moren Sigrid.

Vanessa Nyman Rediger

Utdypende artikkel Vanessa Nyman.

Vanessa Nyman er født den 6. desember 1994. Hun vokste opp med foreldrene i Ski, men opplevde etter hvert at de skilte seg. Vanessa arvet mange sider fra sin mor, som sin interesse for mote og utseende. Interessen førte til stor suksess innen bloggverdenen, men brakte henne også psykiske lidelser og problemer med eget selvbilde. Hun kommer etter hvert over disse kompleksene og utvikler seg til et bedre og mindre grunt menneske, ikke minst på grunn av innflytelsen fra Runa Jørgensen som blir som søsteren enebarnet Vanessa aldri hadde.

Det er et desto større slag for Vanessa da Runa får leukemi og til slutt dør, men å se Runas tragedie på så nært hold er også den største enkelthendelsen som rister Vanessa ut av hennes opprinnelige grunnhet og selvopptatthet. Etter en noe mislykket utenlandsjobb for Kathrine Sørland i Los Angeles vender Vanessa tilbake til Oslo. Hun overlever en båtulykke i 2013 og får deretter et ønske å gjøre noe meningsfullt. Hun lar seg inspirere til å begynne med fekting, en sport som krever fokus og konsentrasjon. Et sjalusidrama rundt fektetreneren Bjørnar Ness fører til at Vanessa blir mobbet av en annen fekter, Celine Østengen. For Vanessa blir alt dette anledninger til å ta tak i hennes egne karakterbrister, som manglende fokus og bråsinne, og etter hurtig selvutvikling er hun i stand til både å overvinne Celine i NM-finalen og å tilgi henne.

Noe senere viser det seg at Vanessa har større evner enn noen kunne trodd; en IQ-test gir henne resultatet 140, og moren presser på for at Vanessa må få seg en god utdannelse og bruke sin nyoppdagede genialitet. Imidlertid kommer Vanessa under innflytelsen til narkolangeren Harald Eriksen, som begynner å lokke henne i retning av en kriminell tilværelse ved å spille på hennes ego: En med hennes store evner skal ikke bare være stuepike! Vanessa begynner å opptre arrogant i forhold til sin mor og bestemor, og flytter ut for å unnslippe Monicas kontroll. Til slutt lar hun seg verve av Harald for å frakte uspesifiserte "verdisaker" for ham, men det spennende oppdraget er ikke lenger morsomt når Vanessa står på et toalett på flyplassen i Buenos Aires med en bag full av narkotika. Straks hun ikke lenger kan lyve for seg selv om hva hun er med på, er Vanessa ikke i stand til å gjennomføre dette. Hun skyller stoffet ned i do og ser endelig ut til å finne seg selv. Deretter blir hun boende i Buenos Aires og snakker med moren på Skype noen måneder senere. Monica og Vanessas bestemor Sigrid Uldahl drar kort tid etter henne og kommer heller ikke tilbake til Oslo. Så formodentlig blir tre generasjoner Uldahl-Nyman forent i Buenos Aires.

Slektsavstamning Rediger

1. generasjon Rediger

2. generasjon Rediger

Referanser Rediger

  1. Basert på at Vanessa fylte 17 år i episoden vist 6. desember 2011 og samme dag blogget om bursdagen på bloggen Vanessa Naked. Bloggen gir inntrykk av å bli presentert i "sanntid"; noen uker senere blogger Vanessa om nyttårsfeiringen. Merk imidlertid at etter flyttingen til Buenos Aires ønsket Monica å besøke Vanessa på hennes nær forestående bursdag, bare én episode etter at eksemplar av Finanstidende med dato 22. april ble vist. Her virker det forutsatt at Vanessa er født om våren.

Tilfeldig wiki