FANDOM

Om Rediger

Anker-Hansen konsernet har hatt flere fusjoner, sammenslåinger og splittelser.

Georgs dødRediger

Det hele begynner i 1999, når Georg Anker-Hansen dør av kreft, og etterlater seg et helt konsern. Ninni, hans kone, arver konserndirektørstillingen, og prøver så godt hun kan å opprettholde sin posisjon under sterk motarbeidelse av Anker-Hansen-klanen.

Harald Hildring overtarRediger

I år 2001 overtar Harald Hildring Hotel Cæsar, fordi han har greid å redde konsernet fra konkurs. Likevel får Anker-Hansen-familien kjøpt tilbake hotellet til slutt.

BørsnoteringRediger

I 2005 går Anker-Hansen-konsernet på børs, og blir et aksjeselskap. Det viser seg at dette skulle bli begynnelsen på en enda større maktkamp enn den vi hadde sett tidligere.

EspevollbrødreneRediger

I 2006 kjøper Scott Wallace og Rolv Espevoll ved hjelp av forretningsmannen Nils Hallstein opp 51% av konsernets aksjer. Nå har de aksjemajoriteten, og eier i praksis hele konsernet. Anker-Hansen-familien kastes på dør, og Scott og Rolv driver hotellet sanseløst. Etter en broderlig krangel mellom de to, mister de makten, og Anker-Hansen får igjen tilbake sin kronjuvel.

SAHR ASRediger

Etter at Espevoldbrødrene tok over hotellet sliter de økonomisk, og ser seg nødt til å danne selskapet "SAHR" AS (Selskapet Anker-Hansen-Rosenkrantz), sammen med Rosenkrantzfamilien for å at konsernet skal holde seg økonomisk oppe. Etter at Hans Fredrik Rosenkrantz, grunneieren i Rosenkrantzrederiet dør, oppløses fusjoneringen, og hotellet er igjen Anker-Hansen konsernet. Etter dette kjøper Astrid Anker-Hansen opp alle aksjer, og sitter da med 100%.

Krangel innad i familienRediger

Etter krangler av større omfang bestemmer Astrid seg i 2008 for å dele konsernet opp til et aksjeselskap igjen. Hun beholder 6% selv, og deler den resterende delen mellom sine fire barnebarn. Storm, Juni, Julie og Jens August Anker-Hansen.

Fusjon med Rucola-kjedenRediger

Få måneder etter aksjedelingen går Anker-Hansen i fusjon med Tom Ivar Hove og Rucola-kjeden hans. Denne fusjoneringen endrer ikke navn, de fortsetter som Anker-Hansen konsernet, men Tom Ivar overtar 34% aksjer.

Ufullstendig