Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Guri Høyer

2 156sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share
Guri Høyer
Guri01.jpg
Personalia

Navn Guri Høyer
Kjønn Kvinne
Bosted Oslo
Karriere
Yrke Kommunearbeider (2005-2009, 2009-)
Arbeidsplass Oslo kommune
Tidligere yrker Statssekretær for Christian Borchman (?-2004)
Statssekretær for Juni Anker-Hansen (2004-2005)
Sekretær for Juni Anker-Hansen (2005)
Sekretær for Christian Borchman (2005)
Handels- og næringsminister (2005)
Styremedlem i Anker-Hansen-styret (2009)
Familie
Barn Håkon
Serieinformasjon
Sesonger 15-19, 25-26, 28, 29-30
År 2004-2005, 2008-2009, 2011, 2013
Skuespiller Inger Teien

Før serien Rediger

I serien Rediger

Guri Høyer var sekretær for Christian Borchman, og ble tidlig en rival av Juni. Begge to var forelsket i Christian, og ingen av dem ville gi seg særlig lett. Etter mye krangling og intriger endte det med at Guri mistet sin stilling som sekretær.

I 2008 vender Guri tilbake, som leder for OL-komitéen, og ønsker å få se på konsernets gamle planer om OL i Oslo. Hun har mange kontakter, og sammen med Tom Ivar Hove prøver hun å realisere sine planer.

Hovedleddet i hennes plan er å bygge stadion på tomten hvor Hotel Cæsar står, og hun er villig til å gi en tomt oppe på Ekebergåsen i bytte mot tomten. Saken blir tatt opp på et styremøte, men får ikke gjennomslag. Hove tar så planene inn til ekstraordinær generalforsamling, men heller ikke denne gangen får saken flertall, og det hele ser ut til å være over. Guri Høyer er imidlertid ikke en dame som gir seg så lett, og sammen med Hove legger de en plan hvor de vil prøve å få gjennomslag på et tvangsbytte hos regjeringen. Regjeringen nekter dette så lenge Hotel Cæsar er en såpass viktig del av Oslo, og velgerne absolutt ikke ville like dette, dermed gir hun Hove i oppdrag å senke hotellets popularitet.

I sesongavslutningen sommeren 2008 holder Guri en pressekonferanse der hun offentliggjør at Oslo kommune har gått med på å ekspropriere Hotel Cæsar-tomten, til stor irritasjon for Anker-Hansen-familien. Til slutt beslutter IOC at OL skal arrangeres i Baku og ikke Oslo, og Guri mister jobben i OL-komitéen.

Cathrine Hove tar kontakt med Guri etter at hun finner ut av Guri Høyer antagelig motarbeider konsernet. Men Cathrine innser snart at hun kan bli veldig ensom på styremøtene, og tilbyr Guri plassen hun disponerer. Guri takker ja, og nå sitter hun i styret. Når Cathrine selger seg ut av konsernet, starter hun hotellkjeden, Black Diamond, og Guri blir med Cathrine.

Når Guri finner ut at Cathrine ikke har ordnet noen stilling til henne, truer hun Cathrine med å hindre at hun får flere byggetillatelser. Cathrine møter imidlertid Guri sin narkomane sønn, Håkon, i lobbyen samme dag, og hun truer Guri med å fortelle pressen om Håkon. Guri gir opp, og forsvinner ut av serien.

I 2011 dukker Guri Høyer opp nok en gang, denne gangen som arving til Riddervoll-tomten. Riddervoll er en av nabotomtene til Anker-Hansen konsernets Fugleholmen-tomt, som nå skal bygges om til et resort. Konsernet forsøker å kjøpe tomten av Guri ettersom den er essensiell for utbyggingen, men må til slutt gi opp når Guri nekter å selge. Juni har hele tiden vært mot utbyggingen, og benytter anledningen til å alliere seg med henne, og sammen sørger de for å stoppe prosjektet fullstendig.

I april 2013 blir Guri kontaktet av Jens August. Han forteller at han planlegger å bygge et hotell innenfor markagrensa. Han spør Guri om hjelp, mot at hun får andeler i det planlagte hotellet.

Tilfeldig wiki