Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Hans Fredrik Rosenkrantz

2 150sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon4 Share
Hans Fredrik Rosenkrantz
Hf01.jpg
Personalia

Navn Hans Fredrik Rosenkrantz
Kjønn Mann
Død 1. september 2006
Karriere
Tidligere yrker Matros (?-?)[1]
Skipsreder (?-2006)
Styreleder i Anker-Hansen konsernet (2005, 2006)
Konsernsjef i Anker-Hansen konsernet (2005)
Familie
Søsken Eugenie Rosenkrantz (†)
En ikke-navngitt bror[2]
Barn Eva
Barnebarn Jenny Augusta
Forhold
Tidligere partnere Helene Rosenkrantz (†)
Gjertrud Krogstad (2005-2006)
Serieinformasjon
Sesonger 15-16, 17-22
År 2004, 2004-2006
Skuespiller Ole-Jørgen Nilsen (†)

Før serien Rediger

Hans Fredrik Rosenkrantz var skipsreder, en gammel venn av Familien Anker-Hansen og faren til Eva Rosenkrantz som han fikk sammen med sin kone, Helene. Av et familiebilde fra syttitallet fremgår det at han virkelig slo ut håret i sine yngre dager. Hans Fredrik trodde i alle år at hans kone døde av hjerneslag som følge av en ulykke under sjøsetting av et av familiens skip, selv om sannheten var en helt annen.

I serien Rediger

Hans Fredrik var investor i Oslo Colosseum. Et av hans rederis skip reddet Victoria Lunde etter at hun ble dyttet ut av en seilbåt, og havnet på en øde øy.

Han fikk idéen om Rosengass, og dro opp til Svolvær med datteren Eva og hennes mann Scott Wallace for å fortelle befolkningen om prosjektet. Da de skulle på helikoptertur, styrtet helikopteret i vannet etter at Scott fikk klaustrofobi. De ble reddet av Redningsselskapet, og Hans Fredrik ble så takknemlig at han testamenterte dem hele rederiet.

Omtrent på samme tid forelsker han seg i Gjertrud Krogstad, som jobber i barenHotel Cæsar, og de blir et par, til tross for hennes bakgrunn. Han bestemmer seg for å lære opp hennes sønn Svein Krogstad til å bli en skikkelig gründer med folkeskikk, og Svein kommer etter hvert opp med prosjektet Trygt Hjem.
Hans Fredrik, outro..jpg

Hans Fredriks død. Foto: TV2.

Hans Fredrik godkjenner det som Sveins gründerprosjekt. Da han finner ut at Gjertrud solgte alkohol fra baren til Juni Anker-Hansen og Christian Borchman, som lenge hadde slitt med alkoholproblemer, slo han opp med henne. Han ga henne allikevel jobb på et av hans cruiseskip, og hun reiste.

I 2006 fikk Rosenkrantz hjernehinneblødning i bakre skallegrop, noe han offentliggjorde under et styremøte. Hans Fredrik måtte opereres, men operasjonen på Rikshospitalet var ikke vellykket. Hans Fredrik døde på operasjonsbordet.

Galleri

Referanser Rediger

  1. I sesong 22, episode 48 forklarer Hans Fredrik for Gjertrud at han en gang var matros.
  2. En ikke-navngitt bror som er far til Hans-Herman Rosenkrantz.

Tilfeldig wiki