Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Hotellbrannen i 1988

2 151sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Den første hotelbrannen på Hotel Cæsar, er en hendelse som skjedde før seriens oppstart, og er derfor kun nevnt i serien. Det er også vist klipp i forbindelse med flashback på enkelte karakterer. Tragedien blir vanligvis tidfestet til 1988. (Gravsteinen til den omkomne Egil Espevoll sier imidlertid at han døde i 1987; dette er tydeligvis en feil fra produksjonens side.)

HendelseRediger

Egil Espevoll og hotellarvingen Georg Anker-Hansen jobbet sammen i et prosjekt. En dag kom Georg til at dette ikke var noe for Egil, og skjøv ham ut av det. Da Egil innså dette, svarte han med å styrte et fly inn i det gamle Hotel Cæsar; han begikk dermed selvmord. Hotellet begynte da å brenne, og ble fullt av røyk. Åge Nygaard, hotellets portier, var i ferd med å evakuere da han hørte Astrid Anker-Hansen rope om hjelp. Hun lå på gulvet og kunne ikke røre seg, og Åge måtte bære henne ut. Noe brennende datt ned fra taket og traff ham i øyet, og han kunne ikke se noe.

Stuepiken Tove Jensen og morens venninne Elin var på hotellrom 513 da det begynte å brenne. Elin omkom i brannen, mens Tove ble sperret inne i et skap. Hun ble reddet ut, men sjokket hadde gjort henne stum.

Konsekvenser Rediger

Som følge av brannen ble Astrid lam fra livet og ned, Åge ble blind på det ene øyet, og Tove ble stum. Solrun Jensen forteller i 1999 at mange personer omkom i brannen, både gjester og personale, samt en familie med barn, men Juni hevder i 2015 at kun én person omkom. [1] Hotellet ble nok en gang bygd opp, og for å vise folket at det var trygt, flyttet Astrid opp i toppetasjen sammen med sin sønn og svigerdatter.

Tragedien med Elin som omkom på hotellrom 513 gav opphav til ryktene om at dette rommet er hjemsøkt, så det noen ganger kalles "spøkelsesrommet".

Referanser Rediger

  1. Solrun forteller Truls Grande i episode 12, sesong 3 at mange omkom i brannen, mens Juni i episode 39, sesong 32 forteller Goggen at kun én person omkom.

Les også Rediger

Se Åges historie fra brannen:
Hotel Cæsar - Hvordan Åge ble blind på det ene øyet01:25

Hotel Cæsar - Hvordan Åge ble blind på det ene øyet

Tilfeldig wiki