FANDOM

Invictus
Invictus
Generell informasjon

Beliggenhet Hotel Cæsar, Kongsbakken 5-13, Oslo
Bedriftstype Utested
Åpnet 31. mars 2015
Ledelse
Eier Beate Krogstad (2016 -)[1]
Tidligere eiere Storm Liland Anker-Hansen (2015-2016)
Ansatte
Ansatte Se på listen Ansatte for nåværende og tidligere ansatte.
Serieinformasjon
Sesonger 31-
År 2015-

I serienRediger

Da Storm kom tilbake fra India og ble klar over at han hadde arvet flere hundre millioner fra Georg Anker-Hansens skjulte formue i Sveits, bestemte han seg for å opprette "Norges feteste utested". Veien dit var imidlertid langt mer kronglete enn han hadde sett for seg.

Storm ville opprinnelig ha lokalene til den nedlagte Gaius Gym, noe Juni også seriøst vurderte, men Line Halvorsen leverte en så god pitch for Baker Hansen at de fikk opprette et utsalg der isteden.

Storm var skuffet, men innså raskt at det også var et ubenyttet og faktisk større lokale i kjelleren. Han satte i gang med store planer, men den kriminelle Adrian Krykke forsøkte å presse seg inn i prosjektet som "partner", slik at narkobanden hans kunne bruke utestedet til hvitvasking av penger. Storm klarte til slutt å unnslippe Adrians press, men måtte bestikke ham med omtrent hele arven for å bli fri.

Dermed var han igjen i stor pengenød og slet med å finansiere ferdigstillelsen av utestedet. En del av løsningen ble å arrangere underground-fester for ungdom i det uferdige lokalet, noe han fikk Rahim Wastis hjelp til. Via sin datter Nora Mohn fattet hotellkongen Rasmus Mohn interesse for prosjektet, og etter visse viderverdigheter ble han så imponert over Storm at han gikk inn som investor.

Like fram mot åpningen slet Storm med å finne et bra "tema" for utestedet. På ett punkt hadde han bestemt seg for et "tropisk" tema, med sand og hengekøyer, men Mohn trakk pengestøtten da det viste seg at samme tema var brukt på et tysk utested kalt Das Beach. Storm sikret seg franchise-rettigheter fra Das Beach og fikk dermed Mohns støtte igjen. Det interiøret Storm fikk sendt fra Das Beach, ble imidlertid knust til pinneved i en ulykke, og han hevet kontrakten og måtte med stadig kortere tidsfrist se seg om etter enda et nytt tema. Han bestemte seg for noe i langt mer klassisk Cæsar-stil, og fikk overtalt Juni til å overlate ham noen gamle lysekroner hun hadde stående på et privat lager.

Storm åpner utestedet sitt på Hotel Cæsar i episoden sendt 31. mars 2015. Siden han ikke har rent rulleblad, lar han Pelle Krogstad være skjenkekontrollør. Først på selve åpningskvelden klarer Pelle å bestå prøven han må gjennom for å få skjenketillatelse.

Fett utested

Jenny og Sarah finner utestedet "fett" da de stiger inn, men skal bli Storms mest problematiske gjester til åpningen. Foto: TV2

Blant gjestene åpningskvelden er Jenny Augusta Anker-Hansen og hennes venninne Sarah Persen, som imidlertid skal skape problemer for Storm da de sniker til seg alkoholholdige drinker og tar bilde av seg selv mens de drikker, selv om de er mindreårige, og legger det ut på Instagram. De drikker også sammen med et par gutter, inkludert Stian Borg, og moren til en av guttene reagerer siden på at sønnen hennes kom "pære full" hjem fra Invictus. Hun sender en bekymringsmelding til Næringsetaten, og bruker bildet Jenny har lagt ut, som bevis. En inspektør kommer for å snakke med Storm, Pelle (som skjenkeansvarlig) og Jenny selv, men hun har slettet bildet og klarer å snakke seg bort fra anklagen ved å påstå at hun aldri ville ødelegge for sin onkel Storm.

Flaske i hodet

Pelle får en flaske knust mot hodet en av sine første dager som dørvakt. Foto: TV2

Pelle blir ikke glad når han forstår at dette bare var løgn, og han ønsker å trekke seg fra stillingen som skjenkekontrollør, men Stom overtaler ham til å bli dørvakt på Invictus. Imidlertid viser det seg snart at Pelle må lide ubehageligheter og direkte vold fra hensynsløse gjester. En av de første dagene på sin nye jobb får han en flaske knust mot hodet, og blir liggende bevisstløs.

Pelle våkner opp på sykehus, og hans unge, bokseinteresserte nevø Joey Krogstad kommer på besøk. Storm legger merke til Joey og lar ham være dørvakt på Invictus mens Pelle kommer seg, noe han klarer meget bra. Ganske snart er imidlertid Pelle selv tilbake på jobb, men lar seg provosere da en mann er på vei inn og ser ut til å ignorere Pelles rop om å stoppe. Pelle legger ham ganske brutalt i bakken. Først i ettertid blir han klar over at mannen var døv og ikke kunne høre ham. Dette fører til at den døve politianmelder Invictus. Storm må donere et større beløp til Døveforbundet for å få ham til å trekke anmeldelsen igjen.

Det oppstår forviklinger da Storm ved en anledning betaler Knut Koppang på regnskap husleien i kontanter. Siden påstår nemlig Knut at han aldri fikk pengene, og familien er tilbøyelig til å tro at det er Storm som prøver å omgå betalingen. Den mistrodde Storm blir så hardt presset at han betaler hele beløpet på femti tusen en gang til. Kort etter kommer det imidlertid fram at Knut virkelig underslo kontantene Storm gav ham. Storm får oppreisning og Knut blir oppsagt.

Kort etter får Storm igjen økonomiske problemer da investoren Rasmus Mohn kommer til at Invictus ikke innfrir hans forventninger, og trekker seg ut før han begynner å direkte tape penger.

Storm merker seg at omsetningen varierer mye i løpet av uken, og sammen med Line Halvorsen oppretter han Café Invictus i en del av lokalet. Der kan Line drive kafé på dagtid, og slik få en bedre utnyttelse av lokalet på klokkeslett og ukedager da utestedet som sådant ikke er aktivt.

Senere bestemmer Storm seg etter hvert for å flytte til Singapore med sin nye kone, Lotte Fjeld. Derfor vil han selge seg ut av Invictus. Beate Krogstad viser interesse, og med pengene fra matrjoska-dukkene har hun en så stor egenandel at banken gir henne et lån på fem millioner kroner. Hun overtar utestedet fra Storm dagen før toårsdagen for den opprinnelige åpningen.

Trivia Rediger

Invictus er latin for "den ubeseirede".

Merk at etter åpningskvelden er selve "utestedet" (som ble filmet på en ekstern location) aldri mer blitt sett. Alle Invictus-relaterte sekvenser dreier seg deretter om viderverdigheter enten ved inngangen eller på Café Invictus. Gjennom en av dørene på Café Invictus kan man skimte et annet lokale med en lysekrone hengende fra taket, noe som tydeligvis skal illudere døren inn mot det større lokalet.

Den ene gangen selve utestedet ble vist, var det Buddha Sportsbar i Oslo som fungerte som stand-in for Invictus.

Se ogsåRediger

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Ved avhendelsen til Beate Krogstad sier Storm at han har drevet stedet i to år, så i intern Cæsar-tid ble det trolig solgt til Beate på ettervinteren 2017. Etter innspillingsstoppen som fulgte Goggens flystyrt, internt datert til 24. desember 2015, virker det som om episodene foregår i fremtiden relativt til sendetidspunkt. Siden åpningen av Invictus skjedde 31. mars 2015, i en sesong der serien omtrent fulgte sanntid f.eks. for begivenheter som 17. mai, kan man anta at Beate overtar Invictus i slutten av mars 2017.

Tilfeldig wiki