FANDOM

Om Rediger

Jakten på Runa og Goggen var en rekke auditionrunder i 2009, med det formål å finne skuespillere til to nye rollefigurer i Hotel Cæsar. Én kvinnelig og én mannlig rolle ble utlyst, begge to skulle være ungdommer. Den kvinnelige rollen var Bea Jørgensens datter, Runa, mens den mannlige var Ninnis og Jens August Anker-Hansens sønn Georg «Goggen» Anker-Hansen jr..[1]

Første runde ble avholdt den 14. mars 2009. Auditionet ble holdt klokken 12.00 i Sandakerveien 24C på Torshov i Oslo. For å delta måtte man ha fylt 16 år innen 1. august 2009, og man måtte også ha et utseende som passet aldersklassen til karakteren man skulle prøvespille som. Auditionet gikk i praksis ut på at det noen uker tidligere ble lastet opp to monologer, en for Runa og en for Goggen, på TV 2 sine nettsider, som man måtte pugge.

Etter auditionet ville de beste gutte- og jenterollene blir presentert på nett slik at folk kunne stemme, og helt til sist ville en fagjury ta stemmene og skuespillerprestasjonene i betraktning og velge ut en person til hver av karakterene (skjønt de aldri hadde noe krav om å velge noen av personene, hvis ikke kvaliteten var god nok). Juryen bestod av TV 2s prosjektleder Arild Brubak, Peter Falck fra Metronome, serieprodusent Anne Kolbjørnsen og Tom Sterri.

Rollene Rediger

Runa Rediger

Runa Jørgensen har ikke før opptrådt i serien, og det stiltes dermed ikke noen utseendemessige krav til rollen. Runa skal allikevel være en typisk østkantjente mellom 16 og 17 år.

Følgende monolog skulle fremføres under auditionet:

Runa står oppspilt og snakker til Bea (mamma). Vi tenker oss at Bea står like ved kameraet.

Runa: Gjett hva jeg skal i kveld, da, mamma? På Foo Fighters-konsert! Tina kunne ikke dra likevel, så bare ga hun meg billetten sin... Dritkult, ikke sant?

Runa ser bedende mot Bea.

Runa: Så... jeg kan ikke spise middag med deg allikevel.

Runa blir skikkelig forbanna.

Runa: Ikke se på meg på den måten, da! Hallo, det er Foo Fighters altså, du vet jo hvor mye jeg digger dem.

Runa tenker et øyeblikk, hun kommer på noe.

Runa: Å nei, er det morsdag i dag? Shit, det hadde jeg helt glemt... Gratulerer da, mamma.

Runa er skuffet, men hun prøver å skjule det så godt hun kan.

Runa: Skal jeg ta potetene som vanlig?

Goggen Rediger

Goggen hadde allerede vært castet i serien i yngre alder, fra år 2000 til 2005, den gang spilt av Erika Alicia H. Tellmann og Stian Kjensli. Etter dette ble han sendt på kostholdsskole i Sveits. På grunn av dette var blondt hår og hvit hudfarge påkrevd.

Goggen er en vestkantgutt, tydelig preget av oppholdet i Sveits, med en personlighet som bærer stor likhet med farens i hans yngre dager.

Goggen er i høylytt diskusjon med sin far, Jens August. Vi tenker oss at Jens August står ved siden av kameraet.

Goggen: Jeg driter vel i at jeg ikke har sett oldemor på lenge. Jeg har ikke tid til henne nå. Jeg skal treffe en dame. En digg dame, skjønner du?

Goggen ser nysgjerrig på noe Jens August tar frem.

Goggen: Hva er det der? En sjekk... til meg?

Goggen er overrasket.

Goggen: Ti tusen spenn bare for å bli med til oldemor?

Goggen smiler og er plutselig veldig kamerat.

Goggen: Gi meg femten, så er jeg med.

Goggen får tydelig et strengt blikk av Jens August.

Goggen: Slapp av, jeg kødder, selvfølgelig skal jeg bli med. Forresten hun dama jeg skal treffe, jeg tror moren er singel.

Goggen smiler like sleskt som bare faren hans kan.

Rundene Rediger

Konkurransen om de to rollene ble holdt i totalt fire runder, hvor antallet deltagere minsket for hver gang.

Første runde Rediger

Den første runden var naturlig nok det åpne auditionet, hvor i alt 702 personer meldte seg på. Man måtte øve inn monologene som er vist ovenfor og spille dem ut. I alt hundre deltagere ville gå videre.

Andre runde Rediger

I den andre runden var det hundre deltagere igjen, 71 jenter og 29 gutter. De aktuelle kandidatene fikk sine auditionvideoer lagt ut på TV 2s hjemmesider hvor alle som besøkte siden kunne stemme på sin favoritt. Til syvende og sist ville en fagjury finne tolv gutter og tolv jenter som gikk videre til tredje runde.

Tredje runde Rediger

Med totalt 24 deltagere, tolv av hvert kjønn, igjen, skulle nok et audition spilles inn. Den 28. mars ble en scene med Goggen og Runa spilt inn i Karl Johans gate, denne gangen spilte de to og to. Etter dette skulle det kun være fem gutter og fem jenter igjen. Scenen som ble spilt var en samtale hvor Goggen klagde over kvaliteten på Svein Krogstads toalett.

Følgende kandidater kjempet nå om rollene:

Jenter:

Gutter:

Fjerde runde Rediger

Nå var det kun fem deltagere av hvert kjønn igjen inne i den siste og avgjørende runden. To nye scener skulle spilles inn, denne gangen med kollektivet som setting. I den ene scenen hadde Runa vrikket foten og fikk hjelp av Goggen. Scenen endte i et kyss. I den andre utspilte det seg en krangel vedrørende en fest Goggen og Runa skulle holde. Vinnerne skulle annonseres 2. mai på programmet «God kveld Norge».

Følgende par kom videre og spilte mot hverandre i finalen:

Vinnerne Rediger

Runagoggen jpg 328388b.jpg

Tarjei Westby og Marita Traaen som Goggen og Runa.

De to vinnerne ble annonsert som Marita Traaen som Runa og Tarjei Westby som Goggen, som sjekket inn i serien på respektivt 29. oktober og 5. november 2009. Flere andre av finalistene fikk også gjesteroller som andre ungdommer i Runa og Goggens omgangskrets. Patrick Børjesson fikk rollen som Goggens nye venn Philip Grøgård, Martin Heede dukket opp som Christian Torp og Marianne Hatlenes Lie sjekket inn som Sunita Nissen, en av Runas venninner.

I 2014 får også Kim Johanne Dahl en rolle i serien, som baransatt og Restaurant Cleos hovmester, Caroline.

Evelyn Rasmussen Osazuwa, som var med til fjerde runde i kampen om rollen som Runa, spiller fra 2015 en annen karakter, Amanda Anker-Hansen. Hun kom inn parallelt med at Tarjei Westby gjorde comeback i rollen som Goggen, og karakteren Goggen var tiltrukket av Amanda, akkurat som han før elsket Runa.

Referanser Rediger

  1. http://www.tv2.no/underholdning/hotelcaesar/naa-kan-du-bli-caesarstjerne-2599105.html

Tilfeldig wiki