FANDOM

Om Rediger

Jakten på Sol og Måne var en søken etter to nye Cæsar-skuespillere, avholdt i 2011. Rollene var Sol og Måne Lillevik, toeggede tvillinger og barn av Albert Lunde og Birte «Bitten» Lillevik.[1]

I første omgang ble rollene kun etterlyst gjennom en vanlig audition, men senere fikk også skuespillerspirer fra hele landet prøve seg. Dette fungerte ved at man fikk en monolog for hver av de to karakterene som man måtte fremføre og spille inn på video. Videobidragene ble lagt ut på TV 2 sine nettsider hvor folk kunne stemme på sine favoritter og komme med kommentarer.

Rollene Rediger

Sol Rediger

Sol er den kvinnelige parten av tvillingparet. Hun er seksten år.

Følgende monolog skulle tas opp og sendes inn: Sol slår sint ut med armene.

Sol: Han vil ikke ha meg! Han vil bare ikke, liksom!

Sol sukker tungt.

Sol: Jeg tenkte at han bare var sjenert, ikke sant? At han trengte at jeg tok initiativet.

Sol trekker pusten.

Sol: Så når vi satt der på sofaen og det var skikkelig sånn romantisk på filmen og sånn, så kysset jeg ham...Og så kysset han ikke tilbake. Han ble bare helt rar. Og så sa han at han håpet ikke han hadde gitt noen feil signaler eller noe sånt, men han tenkte ikke på meg på den måten.

Sol himler med øynene.

Sol: Ja, han likte meg supergodt som venn og alt sånn, men ikke som noe mer... og så håpet han at dette ikke kom til å ødelegge noe, at vi fortsatt kunne være venner...

Sol er på gråten.

Sol: Jeg orket ikke svare, jeg. Det gjorde så vondt, alt bare gikk i stykker inni meg og så løp jeg ut. Og han bare satt det og så etter meg. Åhhhh, jeg hater ham, hater ham!!!!

Luften går litt ut av Sol.

Sol: Men så gjør jeg jo ikke det heller. Han er den søteste gutten jeg vet om. Jeg blir helt rar når han smiler til meg, og når han skjønner hva jeg skal si før jeg har sagt det.

Sol smiler trist.

Sol: Jeg vil egentlig bare ligge inntil ham, og snuse i nakken hans, jeg. Men det vil jo ikke han, og dermed blir alt bare feil, feil, feil. Ahhhhh!

Måne Rediger

Måne er den mannlige parten av tvillingparet. Han er seksten år.

Følgende monolog skulle tas opp og sendes inn: Måne tømmer hjertet til farmoren sin. Han virker oppgitt.

Måne: Det er ingen som gidder å lese ferdig CV-en en gang.

Han rister på hodet.

Måne: Hva har jeg å vise til, liksom? Bølgerytteren fra Goa?

Han trekker på skulderne.

Måne: Jeg skulle gjerne jobbet i baren på hotellet, men...

Han ser oppgitt på Juni og peker medsigende på seg selv.

Måne: 17 år... Dette er Norge... Skjenkebevilgning...

Måne smiler av Junis forsøk på å se lyst på det.

Måne: Pappa snakket om at jeg kunne starte som piccolo. Han mente jeg ville kle den uniformen.

Han synker sammen igjen.

Måne: Men, jeg vet ikke jeg asså, farmor... Uniform føles litt som å skate i regnet. Det er klamt og ikke spesielt kult. Egentlig har jeg mest lyst til å reise tilbake igjen. Jeg har liksom ikke noe her å gjøre.

Måne mener ikke det og dementerer det umiddelbart.

Måne: Nei. Jeg skal ikke tilbake dit altså, jeg bare...

Han nærmer seg et sårt tema.

Måne: Ååh! Hvorfor måtte muttern være en sånn antimateriell hippiefascist?

Måne hisser seg opp litt.

Måne: Hun snakker hele tiden om å «åpne sinnet for nye impulser», samtidig som jeg måtte kjøpe min første mobiltelefon i smug, liksom. Hvor open minded er det egentlig å nekte unga sine noe, bare fordi man selv er skeptisk?

Måne fortviler.

Måne: Hun nekter plent å ha noe med det 21. århundre å gjøre! Hun er helt crazy på det, liksom. Og hva har jeg igjen for det? It-kunnskapene til en Amish, men en racer til å tørke teblader. Tror ikke det lander meg kremjobben akkurat.

Måne puster dypt.

Måne: Eh, sorry, farmor. Det var ikke meninga å komme hit for å bare syte og klage. Jeg bare føler at... Ja, at jeg kan komme til deg, da. Du forstår meg hundre ganger bedre en mamma i hvert fall.'

Måne synker enda lenger sammen og sier litt platt:

Måne: Jeg har søkt jobb i noen skatesjapper, da. Det hadde jo eid å kunne jobbe med brett! Problemet er at det er psychomange om beinet på sånne jobber, så jeg blir neppe noe førstevalg der heller.

Måne har resignert.

Måne: Ja, ja, jeg skal slenge inn noen søknader på skatelinja på NTG og på Wang, men søknadsfristen er gått ut for lenge sida så det blir neppe før til neste år.

Måne tenker seg om et øyeblikk før han stråler.

Måne: Vent nå litt... Kjenner ikke familien han som eier Wang, da? Du kunne sikkert fått meg inn før semesteret starter! Shit, det hadde vært grisefett!

Måne er oppspilt og kjører på.

Måne: Altså, jeg skjønner du ikke kan love noe, men bare du sjekker ut muligheten for meg, så er du verdens kuleste farmor!

Måne er i hundre.

Måne: Jeg stikker og skriver søknaden med én gang! Snakkes!

Rundene Rediger

Første runde Rediger

Første runde foregikk på Internett, hvor interesserte kunne sende inn en auditionvideo. Disse bidragene kom i tillegg til de som allerede hadde møtt opp på ordinært audition.

Andre runde Rediger

Etter de to separate auditionrundene ble deltagerantallet nå rundet ned til tolv gutter og jenter.[2]

Tredje runde Rediger

I tredje og siste runde var antallet deltagere redusert ned til sju: Fire gutter og tre jenter. De spilte nå inn en scene med Cæsarveteran Anette Hoff alias Juni Anker-Hansen. Scenen ble siden lagt ut på TV 2 sine sider, hvor publikum nok en gang kunne stemme på sine favoritter.[3]

Følgende kandidater kjempet nå om rollene:

Gutter:

Jenter:

Vinnerne Rediger

Vinnerne av rollene ble til slutt utropt som Mathias Ambjør og Tina Opsahl Hansen.[4]

Referanser Rediger

  1. http://www.tv2.no/underholdning/hotelcaesar/naa-kan-du-bli-hotel-caesarstjerne-3510124.html
  2. http://www.tv2.no/underholdning/hotelcaesar/er-dette-de-nye-hotel-caesarsoeskene-3545685.html
  3. http://www.tv2.no/underholdning/hotelcaesar/her-er-finalistene-i-hotel-caesars-auditionkonkurranse-3551113.html
  4. http://www.tv2.no/underholdning/hotelcaesar/mathias-og-tina-vant-roller-i-hotel-caesar-3557284.html

Tilfeldig wiki