FANDOM

Jonas Bøe
Jonas bø
Personalia

Navn Jonas Bøe
Kjønn Mann
Født 1976 (41 år)
Bosted Familien Bøes leilighet
Karriere
Yrke Eier av JODA!
Familie
Far Andreas Bøe ()
Mor Mette Mohn
Halvsøsken Nora Mohn
Barn Bo
Elise
Forhold
Nåværende partner Ida Bøe
Tidligere elskere Amanda Anker-Hansen (2016)
Serieinformasjon
Sesonger 33-
År 2016-
Skuespiller Jan Martin Johnsen

Før serien Rediger

Jonas Bøe, opprinnelig fra Trøndelag, er sønn av Mette Mohn og hennes tidligere mann. Da Jonas var 17 år gammel forlot moren familien til fordel for sin elsker, Rasmus Mohn. Dette var i en periode Jonas’ far hadde hjerteproblemer, som han senere døde av.

Jonas giftet seg med Ida Bøe og driver miljøteknologifirmaet JODA! sammen med henne. De har sønnen Bo og datteren Elise.

I serien Rediger

Jonas kommer inn i serien i 2016, når han og Ida ønsker å opprette et samarbeid med Hotel Cæsar i forbindelse med hotellets plusshotell-prosjekt.

Når Jonas blir glad, har han en tendens til å løfte folk opp i lufta. Det vet kona Ida, da hun ofte har opplevd det. Amanda fikk også oppleve denne merkelige uvanen, på styrerommet like etter at han og kona hadde presentert ideen sin. Denne nærkontakten foregriper hvordan Jonas senere vil føle en dragning mot Amanda.

Jonas og Ida arbeider med å få solcelle-filmen til å fungere, men under en konferanse erklærer Amanda plutselig at systemet skal være på plass innen bare tre måneder, ikke om halvannet år slik planen opprinnelig var. Ekteparet Bøe blir sjokkerte og tror først ikke dette kan la seg gjøre. Amanda får imidlertid overtalt Jonas til å forsøke å ha en prototype på plass innen tre måneder.

Ekteparet Bøe får produsert de første solcelle-filmene, som imidlertid viser seg å ikke fungere. Amanda insisterer på å opprettholde et plettfritt bilde utad, og presser særlig Jonas til å late som om alt er i orden. Han må holde en presentasjon av teknologien for styret mens Ida står i fordelerrommet og ved hjelp av tjuvkoblinger får det til å virke som om filmen produserer strøm.

Presset av Amanda må Jonas også stille opp i media for å sikre god omtale, og han føler seg etter hvert grovt utnyttet, selv om Amanda sier det er for å skaffe ham og Ida ro så de kan finne feilen og få solcellefilmen til å virke. Til sist går Jonas til Amanda på hennes kontor og konfronterer henne, og tonen mellom dem blir amper, men på en plutselig impuls kysser Jonas henne.

Da han senere forsøker å få sagt at dette ikke betydde noe, sier Amanda ubeskjemmet at hun innser Jonas ønsker å ligge med henne, og siden han er "kjekk", kunne hun gjerne gå med på det. Når Jonas prøver å få sagt at han ikke kan være utro mot sin kone, sier Amanda at sex ikke betyr noe mer enn den betydningen man selv gir den, og ber Jonas gi henne et ord hvis han "ombestemmer" seg.

Over de neste ukene blir det mer og mer tydelig at Amanda har kastet sine øyne på Jonas, og at hun driver et spill for å forføre ham. Jonas er tydelig redd for at hans egen selvkontroll atter skal svikte, og at han kan ende opp med å gjøre langt mer enn å bare kysse Amanda. Han gjør sitt beste for å skape ny gnist i forholdet til (den intetanende) Ida. Han leier et hotellrom til dem begge og ser opplagt for seg en het natt, men Ida tar ikke poenget: Etter en tur i badekaret blir hun så avslappet at hun sovner fra ham. Få dager etter gir Amanda Jonas en invitt til å komme opp i toppetasjen, opplagt for en erotisk seanse. Jonas motstår med nød og neppe fristelsen og drar heller hjem til Ida.

Ved en senere anledning holder det igjen på å briste, og Jonas er på vei opp i toppetasjen for å møte Amanda da han treffer på Ida i heisen. Hun erklærer at hun har funnet feilen og fått solcellefilmen til å virke. Jonas og Ida tilbringer deretter en hyggelig aften sammen, og Amanda føler seg forsmådd.

Senere hadde Jonas planlagt en overraskelse til Ida: Han ville ta henne med på en todagers tur til Stockholm. Dessverre forteller hun at hun isteden må dra til Kina i en uke, for å besøke produsenten av prototypene til solcellefilmen. Jonas er skuffet over å måtte avbestille turen, og etter at Ida har dratt, havner han på middag med Amanda i toppetasjen. Det kommer fram at hun godt vet at Ida nå er borte i en uke, og Jonas innser at Kina-turen er noe Amanda har fått i stand så hun kan ha ham for seg selv. Selv om han er godt klar over Amandas manipulasjoner, klarer han ikke lenger å motstå fristelsen hun utgjør, og han havner endelig til sengs med henne.

Straks hemningene har falt, ligger Jonas med Amanda gang på gang, men en morgen får han beskjeden om at Ida kommer tilbake (med et tidligere fly enn hun først trodde hun skulle ta). Rett fra Amandas seng tar Jonas imot Ida, med litt mistenkelig stor entusiasme og velkomstglede. Amanda er like freidig og beinflørter siden med Jonas under bordet, mens Ida sitter like ved. Jonas har heller ikke tenkt å slutte å ha sex med Amanda fordi Ida nå er tilbake, og han reserverer et hotellrom til dem. Ida kommer imidlertid til å se bekreftelsen på reservasjonen, og får sitt aller første hint om at mannen hennes har noe rart på gang. Hun går til rommet, men Amanda har ikke kommet ennå, og Jonas klarer å få Ida til å tro at han har forberedt rommet til de to for at de skal kose seg over natten. Selv da Amanda plutselig står på døren med en flaske champagne, godtar Ida at hun bare stakk kort innom som "room service" for at Jonas og Ida skulle få en fin natt. Selv om Ida altså er naiv og godtroende så det holder, klarer ikke Jonas lenger å holde dette spillet gående. Dagen etter, på en plutselig impuls, tilstår han for henne at han og Amanda har hatt sex mens Ida var i Kina.

Etter det innledende sjokket virker Ida innstilt på å betrakte dette som bare et "fysisk" sidesprang fra Jonas' side, noe som ikke opphever mange år med samliv. Jonas selv forsøker snarere å forklare at han virkelig er forelsket i Amanda, som om han antyder at tiden er kommet for Ida og ham til å skille lag. Ida later ikke til å høre på det øret, men Jonas går likevel til Amanda og sier at han har fortalt Ida hva som foregår. Jonas og Amanda virker lykkelige over at de heretter kan være mer åpne om forholdet sitt. Ida slutter også å fornekte det Jonas sier, og hjelper ham til og med å pakke sakene da han skal flytte ut.

Han kommer dermed og vil flytte inn hos Amanda, men da det hele dermed blir "alvor", er som om hun brått kommer til bevissthet om at det slett ikke er dette hun vil. Hun sier til Jonas at hun ikke elsker ham, og innrømmer at hun muligens har lurt seg selv. Deretter ber hun ham bare gå, uten noen unnskyldninger for at hun har skapt alvorlige problemer i ekteskapet hans. Amanda går så tilbake til Kim Dale, sitt levende sexleketøy, og Jonas må ta inn på et hotellrom: Eventyret med Amanda har skadet eller ødelagt ekteskapet hans med Ida, og han fikk ikke Amanda heller. Når Ida leverer han skilsmissepapirene, begynner de å tenke på deres fortid, og Jonas innser at han ønsker å bli sammen med henne igjen. Ida tar han tilbake, og de blir enige om å redde ekteskapet.

Jonas får nye utfordringer når hans datter Elise kommer hjem fra studier i USA. Elise virker først som den dyktige og perfekte datteren enhver far bare kan være stolt av, men det oppstår friksjon når det kommer fram at Elise har engasjert seg i det høyrepopulistiske partiet Liberal fremtid, som Jonas ikke kan fordra. Elise opptrer som LFs representant i en offentlig debatt der hennes egen far er motdebattant, og kritiserer faren for å ha tatt imot offentlige midler for å drive JODA! Hun har til og med sniklest e-posten hans for å finne argumenter hun kan bruke mot sine egne foreldre.

Jonas blir også sjokkert over å finne ut at Elise har fyllekjørt og kjørt på og skadet Ninni Krogstad. Hun lot Bo ta på seg skylden for ulykken (før noen visste at det var personskade involvert), og Jonas gav sønnen det glatte lag, bare for å siden oppdage at han faktisk dekket for søsteren.

Tilfeldig wiki