FANDOM

Kåre Krogstad
Skjermbilde (1919)
Personalia

Navn Kåre Krogstad
Kjønn Mann
Bosted Jordan
Karriere
Yrke Oberst[1]
Familie
Søsken Gunnar Krogstad (†)
Barn Pelle
Beate
Barnebarn Cecilia (†)
Joey (†)
Forhold
Nåværende partner Juni Anker-Hansen (2016-)
Tidligere partnere Moren til Pelle Krogstad (†)
Serieinformasjon
Sesonger 33-34
År 2016-2017
Skuespiller Bjørn Skagestad

Før serien Rediger

Kåre Krogstad er faren til Pelle og Beate Krogstad. Han var også bestefaren til Joey Krogstad og Cecilia Krogstad, samt broren til Gunnar Krogstad.

Han er yrkesmilitær og har like siden Pelles barndom hatt viktige oppdrag i Midtøsten. Det ble et brudd mellom ham og sønnen kort etter at han også skilte seg fra hans mor. Kåre kom hjem fra et oppdrag på Pelles tiårsdag (1977, evt. 1980), men hadde tydeligvis et slags raseriutbrudd da han kom hjem og fant et hus fullt av unger, med mye bråk. Pelle mente (som voksen) at faren helt hadde glemt bursdagen hans; han hadde ingen gave. Slik Kåre forteller det, var det Pelle som hadde et voldsomt utbrudd, knuste glass og skrek til faren at han ikke ville ha noe mer med ham å gjøre. Hvordan det enn gikk til, hadde Pelle og faren deretter minimal kontakt i de neste fire tiårene. Kåre bevarte et bedre forhold til sitt andre barn, Pelles lillesøster Beate.

I serien Rediger

Kåre Krogstad blir først sett i jubileumsepisoden. Juni har slått hodet og kjemper for livet på sykehus, men har samtidig surrealistiske hallusinasjoner fra en slags musikalverden der hun selv er med. Under en familiemiddag i toppetasjen kommer hun et kort øyeblikk ansikt til ansikt med Kåre og spør om de to har møttes tidligere. Han svarer nei, men sier at de ses til høsten. Det virker som om Juni her fikk et lite synsk anfall midt i sine hallusinasjoner.

Beate Krogstad kommer en dag gledestrålende til Pelle og sier hun har funnet den siste av de tre verdifulle matrjoska-dukkene som Krogstad-familien har hatt i generasjoner. Hun sier ikke med det samme hvor hun fant den, men siden kommer det fram at hun har vært hos sin og Pelles far, Kåre, og tok dukken uten hans vitende. Da Beate og Pelle skal prøve å selge dukkene, forventer de å få minst 400 000 kroner for dem, men alle antikvitetshandlere de snakker med, sier at dukkene ikke er spesielt verdifulle i det hele tatt. De ender skuffet opp med å selge dem for bare tre tusen kroner, men antikvitetshandleren som fikk tilslaget, blir siden vist mens han er på telefonen med Kåre Krogstad. Det kommer fram at han skjønte hvem som hadde vært i leiligheten hans og tatt dukken, siden Beate mistet en karakteristisk øredobb der. Deretter hadde Kåre på forhånd fortalt antikvitetshandlerne at noen trolig ville komme og prøve å selge disse dukkene, som (ifølge han som til sist kjøpte dem) egentlig er verdt minst 450 000 kroner. I høstsesongen 2016 kommer det fram at Kåre selv innkasserte pengene for dukkene, og han vil la sine barn og Ninni få dem, men bare på betingelse av at de kan gi ham en god grunn til at de burde ha dem.

I mellomtiden har Kåre også tilfeldigvis støtt på Juni. En dag hun er ute og går, raner en ung mann til seg vesken hennes, men en snartenkt Kåre klarer å stanse tyven og ta Junis veske tilbake. Hun og Kåre blir gående og snakke og får svært raskt en god kontakt, og før de skilles, kysser han henne. Siden er han innom lobbyenHotel Cæsar og legger igjen en blomsterbukett til henne.

Kåre er deretter på et nytt utenlandsoppdrag. I mellomtiden gjør Thomas Winther et nytt fremstøt mot Juni, og føler at han har fått god kontakt med henne. Imidlertid kommer Kåre tilbake nettopp som Thomas er klar til å sette inn støtet i form av et frieri. Til hans sjokk sier hun nei, og deretter går hun til Kåre på rommet hans.

Juni blir klar over hvem Kåre faktisk er: faren til Beate og Pelle Krogstad. Hun blir først noe paff over dette, men likevel går hun inn i et forhold med ham: Enda en gang oppstår det en Anker-Hansen/Krogstad-romanse.

Juni er imidlertid lei for å oppdage at det er så dårlig forhold mellom Kåre og Pelle, og oppfordrer ham til å gjenoppta kontakten med sønnen.

Kåre flytter inn i toppetasjen med Juni. Etter hvert kommer det fram at Kåre har en hemmelighet. Og i frykt for at Juni skal oppdage det juger han på seg utroskap da Juni finner en strømpe som ikke er hennes i toppetasjen. Det viser seg at hemmeligheten er at han av og til kler seg i dameklær. Han tar til slutt mot til seg og forteller det til Juni ved å kle seg i dameklær foran henne. Han blir lei seg da hun bare går.

Noen dager senere finner han ut at han skal på et nytt oppdrag i Jordan og vil gjerne ha svar på Juni om hun kommer til å vente på han. Rett før skal dra løper hun etter han og sier at hun vil vente.

TriviaRediger

  • Kåre sier til Juni at de sees "til høsten", men ettersom serien hoppet frem i tid etter Goggens flystyrt, har det i serien trolig akkurat vært høst. Det er nok en "tabbe" serieforfatterne ikke tenkte på. Istedet skulle han nok ha sagt våren.
  • Kåre dukker opp på TV-skjermen i august 2016, men innad i serien er det da vinter heller enn "høst" (som når Amanda og Storm var på jakt i en snødekket skog).

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Juni kaller ham oberst i episode 126 av sesong 33.

Tilfeldig wiki