Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Kim Kolstad

2 129sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Kim Benjamin Kolstad[1]
Kim Kolstad.jpg
Personalia

Navn Kim Benjamin Kolstad[1]
Kjønn Mann
Født 22. juni 1970[2] (46 år)
I Hotel Cæsar
Rolle Jens August Anker-Hansen
Sesonger 1-5, 7-18, 24-30
År 1998-2000, 2001-2005, 2007-2014
Som skuespiller
Utdanning The Arts Educational School i London[2]

Om Kim Rediger

Kim Benjamin Kolstad (født 22. juni 1970) er en norsk skuespiller, forretningsmann og musiker. Han er skuespillerutdannet ved The Arts Educational School i London, hvor han gikk ut i 1995. I 1996 var han ett år ved Rogaland Teater. I 1998 spilte han rollen som Edvard Munch i dokumentarfilmen Livets dans. Samme år hadde han en hovedrolle i spillefilmen Weekend, hvor han spilte Allan.

Av musikk har han blant annet skrevet låten Maybe Baby som fremføres av Christian Strand. Låten toppet VG-lista julen 2000.

I 2009 startet han miljøprosjektet mindresøppel.no med BI-student Hoc Nguyen, bl.a. med formål om å utvikle en ny type minigrill som skal erstatte engangsgrillene. Det langsiktige målet deres er å redusere 100 tonn avfall i Norge ved å motivere folk til å bruke miljøvennlige flerbruksgriller. Kim Kolstad har også en uavhengig kampanje som oppfordrer folk til å bruke ting flere ganger (flereganger.no).

I 2011 var han aktuell i Fangene på fortet på TV3.

Kolstad er gift, har to barn, og er bosatt i Bærum.

I Hotel Cæsar Rediger

I Hotel Cæsar spilte Kolstad Jens August Anker-Hansen, en av seriens opprinnelige karakterer og arving til Anker-Hansen-konsernet. I tillegg til sin rolle i Hotel Cæsar har han også hatt regien i serien i enkelte episoder.

Han forlot serien i 2014; Jens August ble skrevet ut ved at Erik Askeland etterlot ham i et brennende hus, og karakterens skjebne derfra er med hensikt usikker (i tilfelle Kolstad skulle bestemme seg for å komme tilbake).

Evelyn-Kim-Sofie.png

En langhåret Kim Kolstad på Cæsar-fest i 2016, flankert av Evelyn Rasmussen Osazuwa og Sofie Asplin. Merk at innad i serien har hans karakter Jens August aldri møtt sin datter Amanda, Evelyns karakter. (Han har heller ikke møtt sin andre datter Jenny som fremstilt av Sofie Asplin, bare med andre skuespillere.)

Kim Kolstad var i februar 2016 til stede på festen for å feire innspillingen av episode 3000. Han ble da intervjuet om hvorvidt Jens August noen gang kommer tilbake, og gav et litt svevende svar:

- Jeg føler jo på en måte at jeg har gjort min borgerplikt i Hotel Cæsar; jeg har virkelig stilt opp, jeg har vært der, jeg har ofret blod, svette og tårer - jeg har T-skjorta... Ehhh, men kanskje et lite comeback, hvem vet?

Referanser Rediger

  1. http://skattelister.no/skatt/profil/kim-benjamin-kolstad-29141928/
  2. 2,0 2,1 http://www.tv2underholdning.no/gkn/kjendis/kim-kolstad-2469298.html

Tilfeldig wiki