FANDOM

Bakgrunn Rediger

"Lano-ungen" er en konkurranse om å finne det mest sjarmerende bildet av et barn i alderen 0-6 år. Den blir avholdt av produsentene av såpemerket Lano.

Lano ble lansert som en barnesåpe i etterkrigstiden, og bilder av yndige spedbarn ble mye brukt i reklamen. Slik oppstod begrepet "Lano-unge" (på denne tiden også stavet "Lano-onge").

På eget initiativ begynte mange foreldre å sende bilder av egne barn til Lano. Såpefabrikken så muligheten til å holde en faktisk konkuranse med pengepremier, og offentligheten fikk være med på å stemme fram vinnerbildet av "årets Lano-unge".

På sekstitallet ble imidlertid Lano relansert som en familiesåpe heller enn en ren barnesåpe, og konkurransen opphørte i flere tiår.

Lano gjenopplivet konkurransen først i 1997. Siden er årlige Lano-unger blitt kåret, skjønt konseptet om en "skjønnhetskonkurranse for spedbarn" også har møtt kritikk.

I Hotel Cæsar Rediger

Lano-ungen

Silje Knotten ble i 1997 den første moderne Lano-ungen, men i Cæsar-universet var Vanessa Nyman ett år tidligere ute.

Monica Nyman klarte i 1996 å få sin to år gamle datter Vanessa kåret til Lano-ungen. (Dette forteller den eldre Vanessa til Lexi i episode 40, sesong 28.)

I vår virkelighet ble det altså ikke kåret noen vinner i 1996, så i Cæsar-universet må Lano ha gjenopplivet den klassiske konkurransen minst ett år tidligere enn i vår verden. Dersom avviket fra vårt univers bare er på ett år, er det mulig at Vanessa i sin verden er den første "moderne" Lano-ungen.

At Monica så tidlig dytter Vanessa fram på denne måten, foregriper hvordan hun vil fortsette å hale datteren med på skjønnhetskonkurranser gjennom hele oppveksten; "Lano-ungen" var formodentlig aller tidligste mulighet til å melde Vanessa på noe. I tenårene har Vanessa, forutsigelig nok, store komplekser i forhold til egen kropp.

Tilfeldig wiki