FANDOM

Linn Fylke
Linn01
Personalia

Navn Linn Fylke
Kjønn Kvinne
Karriere
Tidligere yrker Alkoholterapeut
Forhold
Tidligere partnere Terje Ryen
Serieinformasjon
Sesonger 1-2, 4, 5-6, 33
År 1999, 2000, 2000-2001, 2016
Skuespiller Ulla Marie Broch

Før serien Rediger

Linn Fylke arbeider som terapeut for alkoholikere.

Mot slutten av sesong 33 nevner Juni at Linn kommer fra en velstående familie.

I serien Rediger

Linn Fylke var en av Junis terapeuter da hun var innlagt på Fjellbekk. Hun var manipulerende, og solgte den daværende alkoholikeren Juni alkohol. Hun var også meget sjalu på Junis gode tone med en av de andre terapeutene på klinikken, Terje Ryen, som Linn hadde et forhold til. Juni avslørte da for Ryen at Linn ga henne alkohol, og hun fikk sparken. Hos Linn skapte dette et uforsonlig hat og en utrolig hevngjerrighet mot Juni.

Linnfylke

Den psykopatiske Linn Fylke knebler Juni. Foto: TV2

Så forstyrret ble Linn at hun etter hvert ble lagt inn på psykiatrisk avdeling. En dag klarte hun å rømme, og da oppsøkte hun Juni på hotellet og holdt henne som gissel på kontoret en helg. Politiet kom til slutt og sendte Linn tilbake til psykiatrisk, der hun ble kjent med Donald Kværner.

Siden rømte Linn igjen, denne gangen sammen med Donald, som hun lett kunne dominere fordi han var noe mentalt tilbakestående. Sammen med Donald kidnappet hun Junis datter Victoria. De holdt henne fanget over lengre tid; senere tok de Juni også.

Screenshot 20170312-171215

Sammen klarte Juni og Victoria til sist å overmanne Linn Fylke, men ikke før hun hadde påført Donald en alvorlig skade da han forsøkte å hjelpe Victoria. Donald kom seg ikke til sykehus og døde.

Politiet fant dem og førte Linn til lukket avdeling.

I desember 2016, i siste episode av sesong 33, dukker hun opp igjen etter å ha blitt utskrevet. Hun oppsøker først Juni i en hotellkorridor. Hun sier hun er "kurert" for sin sinnsykdom og nå tar runden for å be om unnskyldning til dem hun skadet.

Siden dukker hun opp i toppetasjen, der hun er iført en parykk for å etterligne Juni. Hun blir oppdaget av Junis samboer Kåre Krogstad. Mens de prater sammen, dukker Juni opp. I løpet av scenen blir det imidlertid klart at hun fremdeles er temmelig ustabil og full av hat mot Juni, som hun nesten tar kvelertak på. Kåre får kontroll over henne og Linn Fylke havner nok en gang i politiets klør. Det er ikke klart hvorvidt hun går tilbake til lukket avdeling.

GalleriRediger