Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Martine Bratlie

2 150sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon4 Share
Martine Bratlie
Martine02.jpg
Personalia

Navn Martine Bratlie
Kjønn Kvinne
Født 4. desember 1966[1] (51 år)
Karriere
Tidligere yrker Husøkonom (2001-2002) på Hotel Cæsar
Familie
Far Bordar Bratlie
Mor Brynhild Bratlie
Søsken Anders Bratlie
Fosterbarn Carola
Forhold
Tidligere partnere Svein Krogstad (2001-2002)
Åge Nygaard (2001)
Birger Bahr (†) (2001)
Serieinformasjon
Sesonger 7-12
År 2001-2002
Skuespiller Liv-Unni Larsson

Før serien Rediger

Martine er fra Moss, nærmere bestemt fra Kambo. Moren var den kjente fiolinisten Brynhild Bratlie, og faren var hennes akkompagnatør, Bordar Bratlie. Brynhild og Bordar hadde et dårlig ekteskap og Martine var kanskje den som led mest. Foreldrene ble mer opptatt av å tråkke på den andre, enn å gi tid og omsorg til datteren.

Martine hatet alle elskere og elskerinner som ringte og dukket opp når moren eller faren var borte. Hun skjønte godt hva det var som foregikk. Og hun fikk et bilde av sex som noe skittent og og ekkelt – for henne var det ingen ting som stod fjernere fra nærhet og kjærlighet enn nettopp sex. Martine har følgelig fått et anstrengende forhold til menn.

Martine har en stor glede i livet og det er musikken. Hun fikk den i vuggegave, foreldrenes talenter smittet over på den lille jenta.

Martine var husøkonom ved tre hoteller før hun høsten 2000 ankommer Hotel Cæsar.

I serien Rediger

Høsten 2000 sluttet hotellets husøkonom gjennom mange år, Solrun Jensen, og et halvt år senere lyktes det Ragnar Lunde å finne en verdig arvtaker. Han ansatte Martine Bratlie, søster av hans gamle studiekamerat Anders Bratlie. Martine var en husøkonom av den gamle skolen, med full kontroll, systemer og rutiner.

Martine Bratlie.jpg

Martine Bratlie ankommer hotellet for første gang.

Martines største interesse var opera, og det var det som førte henne sammen med Åge Nygaard og Birger Bahr. Åge ble raskt forelsket i Martine, mens Martine var nysgjerrig på Birger. Det viste seg imidlertid at Birger var homofil og hadde følelser for Åge. Etter et kort forhold til Åge endte Martine imidlertid opp med Svein Krogstad, en mann med en personlighet helt ulik hennes egen.

Martine og Svein.jpg

Svein kysser Martine når de synger karaoke.

Martine og Svein giftet seg og flyttet sammen. Sveins mor Gjertrud Krogstad flyttet også inn, til Martines store irritasjon. Etter den tragiske bussulykken mistet Martine muligheten til å bli mor, og hennes og Sveins drøm å få barn virket knust for alltid. Så ble de introdusert for muligheten til å adoptere, og bestemte seg for å prøve dette. Det ble en vanskelig prosess, ikke minst på grunn av Sveins brokete fortid og hans noe ustyrlige temperament. Mot alle odds fikk de likevel til slutt adoptere en jente de kalte Carola. Men lykken var kortvarig, for snart dukket den lille jentas biologiske mor, Samina Zaman, opp og krevde å få barnet sitt tilbake. Etter en hard kamp for begge parter vant Samina barnet tilbake.

Tapet av Carola ble begynnelsen på slutten for forholdet mellom Martine og Svein. Det toppet seg under maskeradeballet, da Svein kysset Benedicte Brubak. Martine sa opp jobben som husøkonom, pakket sakene sine og dro. Skilsmissepapirene sendte hun til Svein i posten.

Referanser og fotnoterRediger

  1. Martine nevner fødselsdatoen sin til en sykehusansatt etter bussulykken i episode 1, sesong 9.

Galleri

Tilfeldig wiki