FANDOM

Ove Herman Øire
Øire
Personalia

Navn Ove Herman Øire
Kjønn Mann
Død 1. oktober 2015
Karriere
Tidligere yrker Agent for Rasmus Mohn (?-2015)
Forhold
Enkelttilfelleforhold Juni Anker-Hansen (2015)
Serieinformasjon
Sesonger 32
År 2015
Skuespiller Svein Roger Karlsen

Før serienRediger

Ove Øires dialekt tyder på at han kommer fra Nord-Vestlandet.

I serienRediger

Ove ankommer Hotel Cæsar i 2015, etter å ha ønsket å besøke det i lengre tid. Han har (sier han) en fascinasjon for hotellets historie, og tillater dermed seg selv å gå opp i kontorlandskapet for å fotografere propellen til Egil Espevolls fly. Han blir oppdaget av Juni, som får sans for Ove og hans interesse for hotellet. Juni ber derfor senere en resepsjonist om å finne ut hvilket rom han bor på, men blir overrasket av Ove selv før hun får oppsøkt ham. De bestemmer seg for ta en kaffe i lobbyen, og ser ut til å finne tonen, før Juni blir nødt til å gå.

Dagen etter inviterer han Juni på middag, men Juni må takke nei siden de har den ukentlige familiemiddagen den dagen. Senere på dagen faller hun for fristelsen og avlyser familiemiddagen for så å invitere Ove på middag. De bestemmer seg for å lage italiensk mat på Junis kjøkken. Kvelden blir både romantisk og stemningsfull, og like før Ove skal til å gå, får Juni en melding av Thomas der det står at han ikke kommer hjem før dagen etter. Da blir Juni så revet med at hun tar med seg Ove på soverommet hvor de har sex. Når Juni våkner neste dag, ligger ikke Ove i sengen, og hun antar dermed at han har gått før hun våknet. I løpet av dagen leter hun etter ham uten resultater, før hun til slutt finner ham død på sitt eget kjøkkengulv. Noen slags piller ligger strødd rundt ham på gulvet.

Juni er redd for at det skal bli skandale dersom det kommer ut til media at han døde i hennes egen leilighet, og sammen med sin venn Thomas Winther får hun liket opp i en rullestol og frakter den avdøde Ove til hotellrommet han bodde på. Transporten får (fra seernes perspektiv) innslag av svart komedie; en gang velter liket ut av stolen.

Først da Øire er trygt plassert på sitt eget rom, kontakter Juni myndighetene. Dødsårsaken blir av politiet fastslått å være hjertesvikt (pillene var tydeligvis hjertemedisin).

Litt senere viser det seg at Ove hadde fått et brev han aldri rakk å åpne. Juni åpner det og finner noen underlige, små klemmer. Med Harshad Kapoors hjelp finner Juni ut at dette er avlyttingsutstyr, og dermed får hun også en forklaring på at konkurrenten Rasmus Mohn nylig ser ut til å ha fått vite alt om et viktig Cæsar-prosjekt: Den sjarmerende Ove H. Øire var egentlig agent for Mohn, og drev og utplasserte mikrofoner. Det er dermed også mulig at han aldri oppgav sitt rette navn: "Ove H. Øire" skal muligens tolkes som en selvironisk henspilling på nynorsk "overhøyre", siden Øires mikrofoner lot Mohn overhøre det som ble sagt.

Det forblir uklart om Mohn hadde gitt ham i oppdrag å forføre Juni for dermed kanskje å få tak i ekstra informasjon, eller om hyrdestunden med henne bare var en uventet "bonus" han tok med seg. Siden gir Mohn Ninni Krogstad i oppdrag å ligge med Nils Håkenaasen, en bystyreleder som ikke gjør som Mohn vil, for å skape en sex-video Mohn kan presse ham med. Det er ikke utenkelig at Øire hadde et lignende oppdrag, og skulle gå inn i et seksuelt "forhold" med Juni for å skaffe Mohn noen bilder Juni ikke ville ønske offentliggjort. Øires brå død satte i så fall en stopper for Mohns plan.

Øires dødsfall på Hotel Cæsar skaper imidlertid store problemer for Juni senere. Hotellets egne overvåkningskameraer fanget opp hvordan hun og Thomas Winther fraktet liket av Øire gjennom korridorene, og selv om Juni slettet dette opptaket fra serveren, glemte hun å tømme "søppelkassen". Amanda Anker-Hansen oppdaget siden opptaket der og kopierte det. Etter at hun ble klar over at Juni underslo et brev som Amandas mor Farah Martins hadde skrevet til Jens August for å fortelle at han hadde gjort henne gravid, fikk Amanda en sterk hevntrang mot Juni. Julaften 2015 overrakte hun Juni en minnepinne med opptaket og truet med å gi det til pressen dersom ikke Juni gikk med på å rive Hotel Cæsar og sette opp et nytt "plusshotell" annetsteds. Det ble ikke noe mer av utpressingen siden kvelden endte i katastrofe pga. Goggens flystyrt, men Amanda beholdt opptaket av Juni og Thomas som slepte på den døde Øire. I 2016 ble det lekket til Internett, tydeligvis av Amanda, og Junis omdømme fikk en alvorlig knekk.

Juni var hos politiet og avga forklaring, og selv om hun deretter tilbrakte noen uker i Frankrike hos Julie, var pressen ennå etter henne for "likskandalen" da hun kom til Oslo igjen. Det er ikke klart nøyaktig hvor mye Juni tilstod for politiet, eller hva pressen har fått snusen i. I særdeleshet er det uklart om Juni klarte å holde hemmelig at hun faktisk hadde en erotisk økt med Øire i toppetasjen.

"Liksleper-saken" forfølger Juni lenge. Hun avholder til slutt en kunstutstilling med Anja With for å gi media noe annet å skrive om henne, men innser også at mange av de besøkende fortsatt tenker på dette. Ved åpningen av utstillingen viser hun faktisk fram rullestolen som hun og Winther fraktet liket i, og minner om at den døde først og fremst var et menneske. Hun ser dermed ut til å være ganske forsonlig innstilt mot Øire, til tross for at han var agent for Rasmus Mohn.

TriviaRediger

I sesong tre og fire som henholdvis ble sendt i 1999 og 2000 hadde Svein Roger Karlsen rollen som samlivsterapeuten Sverre Sørensen, som forsøkte å hjelpe Juni og Ragnar Lunde.

Ove Øire var ikke den første til å prøve å installere overvåkningsutstyr på Hotel Cæsar. Tidligere hadde Willy Wang satt opp overvåkningskameraer rundt om på hotellet, slik at Anish Singh kunne følge med på hva som foregikk der. Kameraene ble imidlertid oppdaget, og Singh gav Wang sparken.

Tilfeldig wiki