FANDOM

I serien Rediger

Pax fredssenter er et planlagt fredssenter i Norge. Navnet «Pax» kommer av det latinske ordet for fred.

Utenriksminister Geir Storhaug står i spissen for bygningsprosessen. Senteret skal ha et eget hotell, og flere forskjellige aktører blir kontaktet for å bygge dette. Senteret skulle opprinnelig ligge ved Hurdalsjøen i Eidsvoll på grunn av den idylliske atmosfæren, men ble flyttet til Gardermoen på grunn av den lange distansen til en flyplass. Anker-Hansen går allikevel over til Hurdalsjøen da de kommer opp med ideen om en monorail mellom flyplassen og senteret. Planen gjør at de vinner med et hestehode foran den konkurrerende kjeden Black Diamond.

Selskapet som står for byggingen av monorailen, MonoNor, hvor Anker-Hansen konsernet har aksjemajoritet, blir tatt for å benytte seg av en korrupt titaniumleverandør. Leverandøren benytter seg av barnearbeid for å fremstille materialet, og regjeringen bestemmer seg for å gå for Black Diamonds forslag for å unngå skandale.

Opprinnelig aktuelle aktører for hotellet Rediger

Flere aktører arbeidet opprinnelig for å kunne fremme det beste anbudet.

Anker-Hansen konsernet Rediger

Anker-Hansen-konsernet skaffer Uma That som investor og tjener stort på hennes PR innen fredsarbeid. De sikter først mot Glittertind som arkitektfirma, men går over til Høye når Black Diamond sikrer seg deres førstevalg. Høye foreslår at hotellene kan bygges ved Hurdalsjøen som originalt planlagt og at en monorail kan bygges mellom, noe som gjør at det bare vil ta fem minutter mellom hotellene og selve senteret.

Black Diamond Rediger

Etter en byttehandel med Glittertind arkitektfirma blir de arkitekter for prosjektet. De får med seg Elliot Hiltun som investor og bestemmer seg for å bygge Europas høyeste bygning.

I senere sesonger er Pax Fredssenter aldri mer nevnt, så det er uklart hvorvidt den enorme planlagte bygningen faktisk ble oppført i Cæsar-universet (eller hvem som eventuelt bygde den, etter at Black Diamond gikk konkurs). Anker-Hansen-konsernet vant i alle fall ikke kontrakten.

Tilfeldig wiki