FANDOM

Om Rediger

"Plusshotellet" eller "Cæsar+" er et konsept for et særlig miljøvennlig, økologisk basert, nærmest selvforsynt hotell.

I serien Rediger

Ideen ble opprinnelig klekket ut av Goggen da en tomt nær Hotel Cæsar ble ledig og Oslo kommune avholdt en prosjektkonkurranse.

Ved hjelp av avlytting fikk konkurrenten og hotellkongen Rasmus Mohn nyss om hvilket prosjekt Cæsar ville pitche opp mot kommunen, og han lanserte et tilsvarende prosjekt selv.

Blant annet fordi Amanda Anker-Hansen og Goggen gav en strålende presentasjon i møte med kommunen lot det likevel til at Cæsar skulle trekke det lengste strået. Imidlertid hadde Mohn et pressmiddel mot byråd Nils Håkenaasen i form av en hemmelig sex-video. Ved hjelp av utpressing mot kommunepampen fikk han kommunen med på å gi tomten til ham selv, og ikke bare det: Tomten til Hotel Cæsar skulle eksproprieres og hotellet rives for å gi plass til Mohns eget, store plusshotell.

Utpressingen ble avslørt og Cæsar berget (det er uklart hvem som til slutt fikk tomten det opprinnelig var konkurranse om). Amanda Anker-Hansen er oppsatt på å gjennomføre prosjektet og vil nå gjøre det eksisterende Hotel Cæsar om til et plusshotell. Hun inngår avtale med ekteparet Jonas og Ida Bøe om at deres foretak JODA! skal levere en revolusjonerende "solcellefilm" som skal legges utenpå vinduene og produsere energi. En annen aktør Amanda skriver kontrakt med, er Lotte Fjeld og hennes firma Sensitech.

Amanda klarer å få mye god presseomtale for prosjektet i både inn- og utland, men da hun vil presse det gjennom på bare tre måneder istedenfor halvannet år slik planen var, sjokkerer hun leverandørene som mener det ikke kan gjøres på så kort tid. Hun klarer etter hvert å få aktørene bak både Sensitech og JODA! med seg på å gjøre et forsøk. Det blir imidlertid full krise da prototypen på JODA!s solcelle-film viser seg å ikke virke. Amanda pålegger ekteparet Bøe full taushet mens de prøver å finne feilen, og avholder til og med en bedragersk "demonstrasjon" for styret der tjuvkoblinger blir tatt i bruk for å få det til å virke som om solcelle-filmen faktisk produserer strøm. Bedraget blir etter hvert avslørt, men styret kommer til at det å avsette Amanda vil utløse større bruduljer enn å la henne fortsette som konsernsjef. Dermed får hun en siste sjanse til å ro prosjektet i havn.

Kort etter klarer faktisk JODA! å løse det tekniske problemet og få solcellefilmen til å virke.

Åpning Rediger

Fram mot åpningen av plusshotellet på "Verdens Miljødag" blir Amanda mer og mer hensynsløst manipulerende for at åpningen skal bli vellykket. Da nobelprisvinner Joe Holden skal besøke Oslo samme dag og truer med å trekke medias oppmerksomhet vekk fra Cæsar+, sørger Amanda personlig for en falsk bombealarm på Grand Hotel der Holden opprinnelig skulle bo. Dermed havner han på Hotel Cæsar isteden.

Ida Bøe forteller Amanda at solcellefilmene er ferdig installert, men de trenger å herdes i noen dager og vil ikke være klare til bruk på åpningsdagen. Amanda nekter å utsette, og satser nok en gang på å bruke en tjuvkobling så det skal virke som om solcellene fungerer, skjønt strømmen egentlig kommer fra bakkenettet. Denne gangen har hun imidlertid ikke Ida til å hjelpe seg, siden hun i mellomtiden har forført Idas mann og dermed ikke får noe mer hjelp fra henne enn hva hun er pliktig til ifølge kontrakten.

Tjuvkoblingen blir til slutt overopphetet, og brannalarmen går så alle må evakuere. Amanda klarer å få koblet fra bakkenettet, men sannheten om hva brannalarmen skyldtes, kan hun ikke la komme ut. Derfor går hun selv inn på et hotellrom i tredje etasje og stifter en mindre brann der, til å avlede oppmerksomheten. Brannvesenet kommer og slukker. Amanda var ikke klar over at Lotte Fjeld lå sovende på et hotellrom nær rommet der hun tente på, og en bevisstløs Lotte blir ført til sykehus med røykforgiftning.

Kort etter er solcellenettet faktisk i funksjon for alvor, men media skriver bare om branntilløpet. Ikke desto mindre har det nye systemet vakt internasjonal oppsikt, og JODA! får et tilbud fra Dubai (skjønt Ida avviser det fordi hun ville måtte være borte fra Jonas i et helt år).

Plusshotellet er dermed blant de sjeldne eksemplene på at et av konsernets storprosjekter faktisk ble gjennomført og kom i mål.

Et nytt plusshotell Rediger

I episoder sendt høsten 2016 er det tale om at Hotel Cæsar skal bygge enda et plusshotell. Det blir en stor konflikt mellom Eva, som vil legge hotellet til Tromsø, og Amanda, som vil satse internasjonalt og opprette et plusshotell i New York. Amanda er så oppsatt på å få til den internasjonale satsingen at hun går bak ryggen på styret, tar opp et stort lån ved å stille Hotel Cæsar som pant, og kjøper en høvelig bygning i New York. Siden viser det seg imidlertid at bygningen er båndlagt, så det ikke kan bli hotell der på lenge. Amanda kan ikke betjene lånet, og det viser seg at den som i hemmelighet gav henne penger med Oslo-hotellet som pant, var Cæsars erkefiende Rasmus Mohn. Dermed kan han overta Hotel Cæsar, som så langt er og blir det eneste plusshotellet.