FANDOM

Ragnar Lunde
Ragnar01.jpg
Personalia

Navn Ragnar Lunde
Kjønn Mann
Født 21. september[1] 1958 (59 år)
Bosted Estland
Karriere
Yrke Hotellsjef i Estland (2003-)
Arbeidsplass Anker-Hansen konsernet i Baltikum
Tidligere yrker Hotellsjef (?-2000)
Økonomisjef (2000-2001, 2001-2002)
Selvstendig konsulent (2000)
Familie
Søsken To eldre søsken og to yngre søstre
Barn Albert
Victoria
Barnebarn Sol
Måne
Forhold
Nåværende partner Nan Ta Wan
Tidligere partnere Juni Anker-Hansen (?-1999, 2000, 2002)
Birte Lillevik (2000)
Toril Hammerfest (?-1980, 1999)
Tidligere elskere Toril Hammerfest (1999)
Serieinformasjon
Sesonger 1-12, 26
År 1998-2003, 2009
Skuespiller Nicolay Lange-Nielsen

Før serien Rediger

Ragnars foreldre bor i Trondheim.[2]

Han gikk på Handelshøyskolen i Bergen, hvor han traff både Toril Tretten og Juni Anker-Hansen. Han innledet først et forhold til Toril, men endte senere opp med Juni. Alle tre var venner mens de gikk på Handelshøyskolen. Juni ga senere Toril idéen om å søke på et stipend som ga tre måneders gratis studier på britiske Isle of Man. Toril fikk stipendet, ikke kun fordi hun hadde utmerkede karakterer, men fordi Junis far, Georg Anker-Hansen benyttet seg av sitt mektige nettverk, og sørget for at hun fikk stipendet etter datterens ønske. Med Toril i utlandet fikk Juni muligheten hun hadde ventet lenge på, og inviterte Ragnar med til Fugleholmen, hvor han gjorde henne gravid. Ragnar valgte å forbli ved Junis side, og i 1981 fikk de sønnen Albert. Dette førte til slutten på Toril og Ragnars forhold, og vennskapet mellom Toril og Juni ble aldri det samme. Året etter fikk de datteren Victoria.

I serien Rediger

Ragnar var med i serien allerede fra starten som ektemannen til Juni. De har to barn sammen, Albert og Victoria. Han bekymrer seg mye for Juni og drikkingen, og på jobben blir han ikke vist den tilliten han ønsker hele tida heller. Han fungerer mest som er nikkedukke for Juni om hva angår Oslo Colosseum og hotellet generelt. Han klarer heller ikke å få Juni til å forstå at hun er alkoholiker, men til slutt går det, med hjelp fra resten av familien. Mens Juni er på Fjellbekk, har Ragnar et forhold til sin tidligere kjæreste, Toril Hammerfest. Da Juni fikk vite dette, bestemte de seg for å skilles. Ragnar sluttet i jobben på hotellet og flyttet på hybel.

Han kjøper seg en motorsykkel som senere blir stjålet av noen bikere som Svein introduserer han for. Så han begynner på karatekurs for å sloss med motorsykkel-folka. Han får til slutt tilbake motorsykkelen ved hjelp av karatetreneren sin, men det tko ikke lang tid før Albert tok den og krasjet med den. Etter hvert begynner han på porselensmaler-kurs, der han treffer den unge Bitten Lillevik. Han går inn i et forhold med henne, og hun får han til å se livet på en helt annen måte. Hun flytter også inn hos han. De begynner å krangle litt etter at de besøker foreldrene til Bitten på Lillehammer fordi Bitten å gjerne vil starte eplefarm der, mens Ragnar ikke er like interessert i det. Og de begynner å krangle enda mer da Juni flytter inn på grunn av kidnappingen av Victoria. Dette fører Juni og Ragnar nærmere hverandre.

En dag påstår Bitten at hun er gravid, men Ragnar tror henne ikke, så hun drar sin vei. Victoria blir etter hvert funnet og reiser til Sverige der Albert er. Juni og Ragnar blir sammen igjen, og gifter seg på nytt.

Etter en stund kommer Bitten tilbake med to tvillinger på armen, som hun påsto var Ragnar sine. Men det viste seg at det var Albert som er faren, etter et sidesprang hun hadde med ham. Ragnar ble mildt sagt rasende på Bitten og tok kvelertak på henne. Ragnar og Albert ble uvenner, og dette uvennskapet gikk til et punkt hvor Ragnar slo ned Albert. På denne tiden var Ragnar såpass langt nede at Juni ikke så noen annen utvei enn å sende ham bort på et nervesanatorium.

Ragnar sol måne.png

Ragnar sammen med Sol og Måne på Ankerseteren. Foto: TV2.

Albert ble sammen med Bitten, men inngikk et utroskap med Ragnar, noe Juni etter hvert fant ut. Juni gikk fra Ragnar. På Maskeradeballet prøvde Ragnar å gjøre det godt igjen med Juni. Han ba Juni opp til dans, med maske på, og da dansen var over, røpet han hvem han var. Da Juni så hvem hun hadde danset med, slo hun til Ragnar og løp opp og inn i kontorlandskapene, hvor hun tok seg et par-tre-fire drinker. Juni begynte etter hvert å drikke igjen, men for å ikke utsette barna for nok et alkoholismehelvete, ringte hun selv Fjellbekk og ba om å bli innlagt igjen, med Albert og Victoria som vitner.

Ragnar og Albert var i lengre tid uvenner, men det ordnet seg etter hvert. Astrid hadde sett seg lei på alle gangene Ragnar hadde såret Juni og omgivelsene, så hun mente det var til det beste for alle parter at Ragnar flyttet fra landet. Hun tilbød ham derfor jobb som hovedansvarlig for konsernet i Baltikum. Ragnar tok farvel med Victoria og Albert, og ble ny hotellsjef for Anker-Hansen-konsernet i Baltikum.

Ragnar er tilbake 2009.jpg

Ragnar på Ankerseteren. Foto: TV2

Ragnar kom tilbake til Ankerseteren i oktober 2009. Han var tilbake for å passe på Victoria, som sliter med alkoholproblemer. Ragnar har blitt buddhist, og har giftet seg med Nan Ta Wan.

Etter Alberts forsvinning i slutten av 2013 forsøkte Juni å ringe Ragnar for å fortelle ham at deres sønn var savnet, men etter hva Juni selv fortalte i etterkant, la Ragnar bare på og ville ikke involvere seg.

Galleri

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Basert på at Juni sier at Victoria må huske ringe faren sin som har bursdag i episode 116, sesong 26 som ble vist 21. september 2009.
  2. Juni spør i episode 50 i sesong 1 om de skal til «svigermor og svigerfar i Trondheim». I episode 56, sesong 13 drar Victoria til Trondheim for å besøke besteforeldrene.

Tilfeldig wiki