FANDOM

Scott Wallace
Scott Wallace
Personalia

Navn Scott Wallace
Kjønn Mann
Født 1971[1]
Død 12. januar 2007 (36 år)
Karriere
Tidligere yrker Advokat (?-?)
Hotellsjef på Hotel Cæsar (2004-2005, 2006, delt med Rolv Espevoll)
Konsernsjef i Anker-Hansen konsernet (2005, 2005-2006)
Ungdomsarbeider på ungdomsklubb
Familie
Far Egil Espevoll ()
Adoptivfar Hugo Anker-Hansen jr. ()
Mor Wenche Wallace
Halvsøsken Rolv Espevoll ()
Sue-Astrid Wallace
Forhold
Tidligere partnere Eva Rosenkrantz (2005, 2006-2007)
Tidligere elskere May Halvorsen (2005)
Juni Anker-Hansen (2005)
Enkelttilfelleforhold Alexandra Kvamme (2004)
Serieinformasjon
Sesonger 17-23
År 2004-2007
Skuespiller Håvard Bakke

Før serien Rediger

Som treåring var Scott skyld i whiskeyprodusent Wallaces død. Scott og de fleste rundt ham trodde at whiskeyprodusenten var faren hans, men etter at Scott ved et uhell gjorde at whiskeyprodusenten omkom i en tank på gården kom sannheten etter hvert for en dag. Han fikk vite at faren hans var norske Egil Espevoll, og at han hadde en bror som het Rolv Espevoll, og han ble etter hvert godt kjent med disse to.

Scotts mor, Wenche Wallace, ble etter hvert kjæreste med Hugo Anker-Hansen, og Hugo ble adoptivfar for Scott. Årene gikk, og Scott bestemte seg for å studere juss, og etter avlagt eksamen startet han sitt eget advokatfirma, som etter en tid ble lagt ned etter dårlig økonomi.

Etter å ha vært noen år borte, dukker plutselig Hugo opp igjen. Han forteller Scott om sin rike norske familie, og vil ha ham med seg til Oslo for at han skal jobbe med å realisere Oslo Colosseum. Slik kommer Scott Wallace til Oslo og inn i Anker-Hansen konsernet.

I serien Rediger

Når Scott fikk høre om Anker-Hansen konsernet dukket ordet «hevn» opp i hodet på han. Rolv hadde trolig fortalt han alt om Egils selvmord som de mente Georg Anker-Hansen var skyld i. Rolv havnet i fengsel etter et drap han ikke hadde begått, og mistet kontakten med Scott. Scott skjønte så at han måtte overta konsernet alene, og skaffet seg først og fremst jobb. Han jobbet i styret i konsernet sammen med sin søster Sue-Astrid. De to halvsøsknene hadde et gjensidig kaldt og businesspreget forhold, og da Sue-Astrid fikk sjansen til det stakk hun av med 45 millioner stjålne kroner fra Eva Rosenkrantzs Handy Norway-prosjekt.

Scott og Rolv kaster ut.jpg

Scott og Rolv kaster Anker-Hansen-familien ut av toppetasjen.

Scott jobbet seg oppover, og til slutt kom dagen: Scott eide 51 % i konsernet, og ble dermed hovedaksjonær. Han kastet Anker-Hansen-familien på gaten, og ga Rolv jobb som økonomisjef (like etter at han slapp ut fra fengselet). Rolv tok, i motsetning til sin bror, ikke jobben veldig seriøst. Rolv ruset seg på kokain, og hadde et stort forbruk av alkohol, og Scott måtte derfor i stor grad styre konsernet selv. Scott ble lei av at Rolv bare ruset seg, og når Nadia Selam Tefari kom med et fantastisk tilbud, kunne han ikke unngå å si ja. Avtalen var enkel: «Bli kvitt Rolv, og du får min stemme på generalforsamlingen». Scott kvittet seg med Rolv ved å plante narkotika på hotellrommet hans og varsle politiet. Dermed endte Rolv i fengsel - igjen.

Scott, sesong 22.jpg

Rolv truer Scott med hagle på hotelltaket. Foto: TV 2

Rolv fant til slutt ut at Scott var mannen bak narkotika-opplegget, så han bestemte seg for å ta en aller siste hevn over Anker-Hansen konsernet og først og fremst sin bror. Nadia sviktet likevel Scott under generalforsamlingen, og Scott mistet dermed all makt over konsernet. Dagen etterpå rømte Rolv fra Oslo tinghus, skaffet seg en hagle og dro til Hotel Cæsar. Som en hevnens engel skjøt og drepte han hele 20 personer, og skadet i tillegg to: Svein Krogstad og Scott. Rolv dro Scott med seg opp på hotelltaket hvor han i frustrasjon forklarte grunnlaget for det han nå hadde gjort. Det kom frem at Scott hadde ønsket å gjøre Rolv og Egil stolt ved å ta over hele konsernet. Rolv åpnet seg den andre veien ved å fortelle at han alltid hadde latt lillebroren vinne da de var små. Men dette var noe Rolv hadde ment som sin siste handling, så etter å ha kjeftet på sin bror skjøt han seg selv.

Scott i bryllupet.jpg

Scott ser Eva komme oppover kirkegulvet sammen med Allister Allison.

Scotts siste scene.jpg

Scott like før han tar sitt eget liv. Foto: TV2

Scott innså etter det hvilken evne han hadde fått når det gjaldt å ødelegge folks liv, så han forsto at han måtte forandre seg. Eva ble glad i han igjen, og etter noen måneder forlovet de seg. Eva, som ennå ikke stolte helt på Scott, skaffet seg en etterforsker for å finne ut mer om Allister Allison, med råd fra døde Rolv. På bryllupsdagen fikk Eva vite at Scott hadde arrangert hennes tidligere manns, Jens August Anker-Hansen, forsvinning, og bryllupet ble avlyst. Scott skjønte at han ikke hadde noe mer å gjøre for å få folk til å tilgi han, og ga opp alt håp. Etter en trist avskjed med Eva, hoppet han fra hotelltaket på Hotel Cæsar og døde.

Galleri

Trivia Rediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. I en episode sier Juni at Scott er 11 år yngre enn hun selv. Siden hun er født i 1960, regner man med at Scott er født i 1971.

Tilfeldig wiki