FANDOM

Skytedrama.jpg

Svein Krogstad blir skutt i armen av Rolv Espevoll. Foto: TV 2.

Om Rediger

Skytedramaet utspant seg i episode 35 av sesong 22, sendt på TV2 første gang 26. mai 2006. Deler av skytedramaet ble vist allerede i episode 1 av sesong 21, hvor man så en ukjent skikkelse som tok seg inn på Hotel Cæsar og skjøt vilt rundt seg, etterfulgt av «95 dager tidligere».

Bakgrunn Rediger

At skytedramaet ville hende, ble seerne altså fortalt allerede i starten av sesong 21; man visste bare ikke hvem som sto bak. I forkant av episoden så man at tre personer hadde tilgang til en hagle og var mer enn troende til å bruke den:

  • Julian Garcia hadde lenge mishandlet sin kjæreste Benedicte Brubak. Han ble imidlertid tatt av politiet etter et slagsmål, men ble satt fri igjen etter manglende bevis. Han sender en melding til Benedicte hvor han sier ifra om at han og hagla hans kanskje ville ta en tur.
  • Daphne Flaa hadde utviklet nærmest psykotiske tendenser under sitt forhold med Bjørn Ivar Liland. Hun nekter å akseptere det når forholdet tar slutt, selv om Bjørn Ivar gjør det klart at han ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Det går så langt som at hun stjeler farens jakthagle.
  • Rolv Espevoll har havnet på skråplanet etter et lengre fengselsopphold. Når han sammen med halvbroren Scott Wallace overtar Anker-Hansen konsernet, får han problemer med å drive det på skikkelig vis. Scott ser seg lei av brorens udugelighet, og planter kokain på hotellrommet hans, noe som fører til at han nok en gang blir arrestert. Imidlertid rømmer Rolv, og går også til anskaffelse av våpen.

Hendelsesforløp Rediger

Julian tar med seg hagla og oppsøker Benedicte på Hotel Cæsar. Samtidig spiser familien Liland middag på Cleo. Daphne har tatt med seg jakthagla til hotellet, og planlegger et oppgjør med Bjørn Ivar. Før det skjer kommer imidlertid Rolv. Han skyter en pikkolo, resepsjonssjefen Svein Krogstad og flere gjester. Videre kommer han til Cleo, hvor Daphne prater ut med Bjørn Ivar. Daphne ignorerer Rolv, og etter å ha skreket «hold kjeft!» til Rolv blir hun skutt i ryggen.

Julian blir drept.jpg

Julian blir skutt og drept av Rolv Espevoll. Foto: TV 2.

Julian har gjort det klart at han akter å drepe Benedicte, men før han rekker det, kommer Rolv. Han avvæpner Julian og får ham til å si unnskyld til Benedicte, før han skyter mannen. Han lar Benedicte sitte gråtende igjen, idet han fortsetter videre opp i bygningen.
Scott, sesong 22.jpg

Slutten på skytedramaet: Rolv truer Scott med hagle før han vender den mot seg selv. Foto: TV 2.

Da han kommer til kontorlandskapet møter han Nils Hallstein, som er på vei inn i heisen. Hallstein blir skutt, før Rolv fortsetter videre til Scott. Scott forsøker forgjeves å ta hagla fra Rolv, men blir bare skutt i armen. Videre tar Rolv med seg halvbroren opp på taket. Rolv vil her sette inn nådestøtet, men Scott prater ham fra det. Scott forteller hvordan han gjennom hele barndommen bare prøvde å gjøre Rolv stolt av seg, og hvordan han ville at de to skulle styre konsernet sammen. Rolv forstår at de ikke kan eksistere sammen, og siden han bare har ett skudd igjen, bestemmer han seg for å skyte seg selv.

Konsekvenser Rediger

Skytedramaet fikk store konsekvenser, og ikke bare for dem som mistet en av sine nærmeste. Etter å ha sett halvbroren skyte seg selv la Scott sin tvilsomme forretningskariere på hylla, og viet seg til hederlig hjelpearbeid. Benedicte slapp også fri fra den plagen Julian hadde vært for henne, og Bjørn Ivar var også kvitt Daphne. Scott og Svein kommer fra det med skader i armen.

Tjue personer døde som følge av hendelsen[1], hvor de navngitte er listet under:

GalleriRediger

VideoerRediger

Hotel Cæsar - Skytedramaet01:01

Hotel Cæsar - Skytedramaet

Rolv ankommer hotellet.

Hotel Cæsar - Julian og Daphne blir skutt01:44

Hotel Cæsar - Julian og Daphne blir skutt

Julian og Daphne blir skutt.

Hotel Cæsar - Rolv går amok03:49

Hotel Cæsar - Rolv går amok

Rolv begår selvmord.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Følgende står på TV 2 Sumo om sesong 22, episode 36: «20 personer mistet livet i det voldsomme skytedramaet i lobbyen på Hotel Cæsar, og ingenting vil lenger bli det samme.»
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Juni leser opp navnet på enkelte av de døde fra en avis i episode 36 av sesong 22.

Tilfeldig wiki