FANDOM

Sofie Stange Cappelen
SofieCappelen01
Personalia

Navn Sofie Stange Cappelen
Kjønn Kvinne
Født 2. februar 1982 (35 år)
I Hotel Cæsar
Rolle Victoria Lunde
Sesonger 1-4, 5-7, 9, 11-15, 26, 27
År 1998-2000, 2000-2001, 2001, 2002-2004, 2009, 2010
Som skuespiller
Øvrige kjente roller Rikke i Aldri mer 13
Inga i Halleluja

Om Sofie Rediger

Sofie Stange Cappelen (født 2. februar 1982) er en norsk skuespillerinne. Hun er i den såkalte Forlagsgrenen i den norske slekten Cappelen, og stammer bl.a. fra forfatteren Peder W. Cappelen og sangeren og skuespilleren Fredrikke Helene født Schwirtz gift med den første bokhandleren Jørgen Wright Cappelen (død 1878).

Høsten 2013 dukket hun opp i rollen som Victoria Lunde i en sketsj i Torsdag Kveld Fra Nydalen.

I Hotel CæsarRediger

I Hotel Cæsar spilte hun Victoria Lunde i en rekke perioder. Victoria var en av de opprinnelige karakterene i Hotel Cæsar, og er datter av Juni Anker-Hansen.

KarriereRediger

Cappelen debuterte som skuespiller bare 14 år gammel i filmen Aldri mer tretten, hvor hun hadde hovedrollen som Rikke. Hun hadde også den kvinnelige hovedrollen Inga i den israelske TV-filmen "Halleluja" i 2003. Cappelen hadde en sentral rolle i Hotel Cæsar som Victoria fra starten av, men ble etter noen sesonger skrevet ut av serien. Etter dette flyttet hun til New York hvor hun studerte Method Acting ved Lee Strasberg Theatre and Film Institute. Etter å ha vært borte fra Hotel Cæsar i fem år ble hun igjen skrevet inn i serien i 2009[1] og senere i 2010.

FilmografiRediger

  • 1996 Aldri mer 13, Rikke
  • 2003 Halleluja, Inga

Referanser Rediger

  1. Hun gjør comeback i «Hotel Cæsar» VG 02.01.2009

Eksterne lenkerRediger

Tilfeldig wiki