Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Solrun Jensen

2 156sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share
Solrun Jensen
Solrun01.jpg
Personalia

Navn Solrun Jensen
Kjønn Kvinne
Født 7. januar 1953[1] (64 år)
Bosted Rosendal
Karriere
Tidligere yrker Ansatt ved danskebåten (1999)
Husøkonom (1984-1999, 1999-2000)
Familie
Barn Tove
Forhold
Tidligere partnere Adam Riggs
Åge Nygaard (1999, 2000)
Trond Abrahamsen (1999)
Serieinformasjon
Sesonger 1-5
År 1998-2000
Skuespiller Gro Solemdal

Før serien Rediger

Moren døde av kreft, og da sluttet hun å røyke.

Solrun har jobbet som husøkonom på Hotel Cæsar siden 1984[2], og er også en framragende tillitskvinne for staben på Cæsar. Datteren Tove er stuepike. Tove ble stum etter at hun var innesperret på 513 under hotellbrannen i 1988. Solrun er veldig overbeskyttende når det gjelder Tove, og skjønner ikke at hun ikke er et barn lenger.

Solrun er for øvrig en tøff fagforeningsdame med en masse bein i nesa, hun legger seg opp i alle debatter som angår hotellet.

I serien Rediger

Solrun er siden første episode håpløst forelsket i Åge Nygaard, men han har som vanlig ikke lukta lunta. Hun prøver å flere ganger å hjelpe han med Henning, både når han vil slutte på skolen og når han vil slutte med fotballen. Ho er veldig overbeskyttende overfor Tove og snakker med Henning om at han ikke må såre henne. Solrun tror en gang i 1999 at hun har fått brystkreft, men dette blir senere avkreftet. Hun likte ikke at Nero overtok hotellbaren, og likte ikke at Truls var positiv til det.

Solrun blir derfor etter hvert sliten av å være på hotellet sammen med Åge og søker jobb på danskebåten sammen med datteren Tove. De to går lei danskebåten etter kun et par uker og søker seg inn i sine gamle jobber på Hotel Cæsar igjen.

Da Tove begynner med narkotika, sender hun datteren til Nord-Norge. Tove klarer å slutte. Solrun innleder et forhold med Åge Nygaard, og de skal gifte seg, men han sier nei ved alteret, noe Solrun tar veldig tungt.

Når Tove får en tilbake-smell, og tar en overdose, fordi hun ser kjæresten være utro, skjønner Solrun at de begge trenger å komme vekk fra Oslo. Toves liv reddes heldigvis og hun blir rusfri. Solrun og Tove flytter fra Oslo, for at Tove skal komme seg vekk fra det feile miljøet, og for at hun skal komme vekk fra arbeidsplassen der Åge jobber.

Siste gang vi ser Solrun er i sesong 5, episode 20.

Hun flyttet til Rosendal for å bo der sammen med sin datter. Hun ble omtalt i serien i januar 2004 da Marianne Halvorsen ble ansatt. Marianne og Solrun var venninner.

Galleri

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Basert på at hun feiret bursdagen sin i episoden vist 7. januar 1999 (Sesong 1 - Episode 44)
  2. Solrun nevner i episode 12 i sesong 3 at hun begynte å jobbe på hotellet fire år før hotellbrannen i 1988.

Tilfeldig wiki