Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Svein Krogstad

2 156sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon12 Share
Svein Krogstad
Svein Krogstad
Personalia

Navn Svein Krogstad
Kjønn Mann
Født 25. mars 1964[1]
Bosted Brasil[2]
Karriere
Tidligere yrker Pikkolo på Hotel Cæsar (2010)
Deleier av budfirmaet Buddies Budservice (2009)
Lagerarbeider på Ica (2009)
Resepsjonssjef på Hotel Cæsar (2001-2006, 2006-2007, 2007-2009)
Portier på Hotel Cæsar (2006)
Konsernsjef i Anker-Hansen konsernet (2000)
Hotellsjef på Hotel Cæsar (2000)
Bruktbilselger (?-?)
Familie
Mor Gjertrud Krogstad
Halvsøsken Ninni Anker-Hansen
Barn Vilde Mykland
Barnebarn Gjert
Vilja
Fosterbarn Carola
Forhold
Tidligere partnere Benedicte Brubak (2003-2004)
Anastacia Zalewska (2006-2007)
Martine Bratlie (2001-2002)
Alexandra Kvamme (2000)
Bea Jørgensen (2009-2010)
Enkelttilfelleforhold Liv Grete Mykland (1987)
Aud Fagereng (2006)
Serieinformasjon
Sesonger 2, 3, 4-22, 23-25, 25-27
År 1999, 1999, 2000-2006, 2006-2008, 2008-2010
Skuespiller Tom Eddie Brudvik

Før serien Rediger

Svein ser på seg selv som kongen av Drammen og en ekte Krogstad med stor dametekke. Han er broren til Ninni og har vokst opp under blandede og delvis dårlige forhold sammen med sin til tider alkoholiserte mor, Gjertrud Krogstad. Han ble født noen år før hun giftet seg med Gunnar Krogstad som hun fikk dette etternavnet fra, så i sine første leveår het han trolig Svein Holmebakk etter morens pikenavn. I voksen alder brukte han uansett stefarens familienavn.

Svein droppet ut av skolen etter to måneder av førsteåret på mekanikerlinjen da det ble for mye teori og prat.

Det kommer også fram i serien at han ofte mobba fetteren sin, Pelle, en del.

Han fikk jobb hos sin onkel Kåre på Kåres Bruk & Bra Bilservice. Fra ryddegutt jobbet han seg raskt opp i gradene til bruktbilselger, og han fant snart ut at det var noe som het hvite og sorte penger. I 1987 fikk han onkel Kåres bruktbilpris for årets beste svindler. Da han finner ut at søsteren skal gifte seg med hotellarvingen Georg Anker-Hansen, bestemmer han seg for å dra til Oslo.

I serien Rediger

Svein ankommer hotellet.jpg

Svein går ikke stille i dørene første gang han viser seg på hotellet. Foto: TV2

Da Svein kommer til Hotel Cæsar tar han seg godt til rette, og han sitter ofte i baren til han bli for full og kastet ut. I bryllupet til Ninni lager han skandale ved å få med seg Juni Anker Hansen opp på et hotellrom og gi henne alkohol da hun var nylig avruset, og sammen lager de stor ståhei. Juni blir lagt inn på Fjellbekk, og Svein forsvinner fra hotellet. Han dukker opp senere med en forretningsidé, men blir kastet ut. Svein blir tatt for fyllekjøring og må sone i fengsel samtidig som Ninnis ektemann dør. Når han kommer ut igjen, får han vite at Ninni har arvet 20 % av konsernet med vetorett i styret, og ønsker å bli med i styret. Ninni lar ham bli med, og gir ham samtidlig ansvaret for Oslo Colosseum. Han finner tonen med Ragnar, men når Svein introduserer ham for venner som stjeler mopeden hans, er vennskapet over. Senere får Svein jobben som hotellsjef, men på grunn av hans manglende kunnskap om hotelldrift går ikke det spesielt bra. Han og Ragnar finner tonen igjen når Ragnar begynner som økonomisjef etter at Juni slutter i protest.

Svein får etter hvert interesse for Alexandra Kvamme, men blir skuffet når Jens August forteller ham at han og Alex er forlovet. Samtidlig får han høre at Ninni er gravid, og at Jens August kan være faren etter deres hete natt etter Georgs begravelse. En dag Jens August skjeller ut Svein og Ninni, slår Svein ned Jens August. Svein forteller Jens August og Alex om barnet på en fest senere. De blir etter en stund sammen, og Svein flytter inn hos henne. Svein får etter hvert sparken som hotellsjef fordi han underslo femhundretusen kroner.

Svein er i begynnelsen fremstilt som en gjennomført drittsekk, som det er vanskelig å bli glad i i de første sesongene han er med. På tross av dette bringer han mye humor til serien. Etter hotellkabaréen blir han interessert i Martine Bratlie, men han er ikke den eneste. Han trekker det lengste strået, og de blir sammen, og dette gjør Svein om til den Svein alle Cæsar-seere har blitt så glad i. I bussulykken blir Martine steril, og de mister sjansen til å få barn. De ønsker å adoptere, men på grunn av Sveins lange rulleblad kan de ikke det. En dag ligger det et barn på trappen, og de tar det til seg, og kaller henne Carola. Moren ønsker derimot barnet tilbake etter hvert, og de taper kampen om henne. Forholdet lider, og under maskeradeballet blir Svein full og er utro med Benedicte. Martine pakker sammen og drar sin vei.

Ikke lenger etter ble Benedicte hans nye flamme, og de blir sammen. Forholdet gikk opp og ned fordi Svein drev forretninger med faren Harry Trulsen, til Benedictes store ergelse. De flytter inn i Gjertrud sin villa sammen med henne og kjæresten Kofi Nelson. Svein kommer på kant med ham, og når han finner ut at han jobber uten tillatelse, sørger han for at Kofi blir kastet ut av Norge. Gjertrud kaster Svein og Benedicte ut av villaen sin når hun finner ut hvem som kastet han ut. Svein ønsker barn med Benedicte, men hun er ikke interessert i det. Svein bytter ut p-pillene med vitaminpiller, og Benedicte blir gravid. Hun blir rasende og krangler med Svein, og det ender med at hun detter ned fra andre etasje. Benedicte overlever, men mister barnet hun hadde unnfanget. Svein blir knust når Benedicte lyver og sier at han dyttet henne så hun falt. Han blir arrestert.

En dag dukker ei jente på hotellet som heter Vilde Mykland, som går rundt til de ansatte. Svein blir mistenksom overfor henne, men det viser seg at hun leter faren sin, etter å ha fått et tips. Moren viser seg å være Liv Grete Mykland, en dame Svein hadde seg med en gang for lenge siden. Det viser seg også at Svein er faren hennes, og Vilde flytter inn hos han. Da hun blir sammen med Kenneth Dahl, flytter han også inn. Da Gjertrud blir sammen med Hans Fredrik Rosenkrantz, ønsker han å lære Svein å blir gründer. Etter en del uheldige forsøk, kommer han opp med idèen Trygt Hjem, en organisasjon som skal frakte fulle folk hjem. Han tjener over 1000 kroner på det, og Hans Fredrik godkjenner oppdraget. Han fortsetter firmaet, og tjener godt på det.

Svein og Pelle.jpg

Svein sammen med sin fetter Pelle i resepsjonen. Foto: TV2

Unknown.jpeg

Svein synger på Headache. Foto: TV2

Som tillitsvalgt ønsker han å delta i et coachingkurs som skal bli holdt på Hotel Cæsar, og snakker med både Hove og Nadia om det. Hove er positiv til det, han vil nemlig øke sin popularitet hos de ansatte, mens Nadia sier nei. Til slutt gir Nadia seg, og Svein bli lovet en plass på kurset. Dessverre blir Gjerterud syk, og han er hos henne i Brasil under kurset, derfor får hans vikarierende fetter Roy plassen. Etter at Vilde også kommer etter begynner han som timeshareselger og blir værende lenger.

Når Svein kommer hjem igjen starter han og fetteren Pelle salget av Cavalo, et slankemiddel som de påstår har veldig god effekt. Salget går til å begynne med dårlig, men det tar seg opp etter hvert. Grunnen til at de selger Cavalo er fordi de har lyst på en travhest. De finner ut av Cavalo egentlig er hestemøkk, og slutter å selge det. Svein drar for å finne mannen som har lurt dem, mens Pelle dumper Cavaloen i et vann, som viser seg å være Oslos drikkevann. Fetteren Roy kommer og vikarierer for Svein et par uker.

Svein kommer tilbake snart, og fortsetter livet sitt som vanlig. Han får også et godt øye til den nye stuepiken Bea Jørgensen. Siden både han og Pelle slengte mye dritt til henne i starten, er det ikke følelsene gjengjeldt. Han og Pelle konkurrerer mot hverandre om Bea, og begge begynner å jogge til jobben for å imponere henne. Når Svein en dag blir syk, følger Bea han til legen, og han får beskjed om at han har et fremmedlegeme i magen. De fjerner det, og Bea viser følelser mens Svein sover. Da Svein våkner, kysser de, og hun går. De innleder et forhold, og Pelle innser til slutt at kampen er tapt. Bea finner igjen sin datter, Runa Jørgensen, etter å ha mistet kontakten med henne da Bea var i fengsel. Det viser seg at hun skal flytte til Hammerfest, og Svein og Bea lar henne flytte inn hos dem, noe hun takker ja til.

Svein bestemmer seg for å fri til Bea, og etter mange mislykket forsøk, klarer han å fri til henne. Hun takker ja. Når moren til Svein, Gjerterud, får høre om dette, kommer hun tilbake til Norge for å hjelpe til. Det blir for mye for Svein, og en dag drar Svein bort for å få huet sitt på plass, og for å tenke over frieriet. Han sender Bea en video hvor han frir til henne på nytt, og han kommer hjem etter mange uker borte. Da han kommer hjem, avslører Runa at hun er sammen med Goggen, Sveins nevø. Goggen har fra før sagt klart ifra at han ikke ønsker å ha kontakt med Svein. Alikevel drar de to på fisketur sammen etter at Runa presser de til å dra. Til tross for at de krangler en del, får de en fin fisketur sammen, og de blir venner igjen. Uheldigvis er ikke Jens August like glad for dette, som oppdager de i lobbyen. Bryllupet blir utsatt da Bea feilaktig blir arrestert for å oppbevare kokain i skapet, men Goggen finner nok bevis til å få satt henne fri. Dagen bryllupet skal stå, feiger Svein ut nok en gang, og drar for godt.

Først fem år senere, i sesong 32, får seerne en antydning til ny informasjon om Svein. Da Gjertrud Krogstad besøker Norge i noen dager etter at hennes datter Ninni er kommet ut av fengsel, sier hun at Svein er for travel med alle slags prosjekter til å ta turen. Pelle spør hva for prosjekter Svein har for seg, men Gjertrud bare ser rart på ham og vrir seg unna spørsmålet, som om ikke alt Svein driver med i Brasil bør diskuteres nærmere.

I 2015 kommer det frem at det faktisk var Rolv som var Goggens biologiske far, og at Astrid forfalsket testen. Det åpner muligheten for at hun faktisk gjorde det samme med farskapstesten til Hugo. Og at Svein faktisk kan være en Anker Hansen.

Galleri

Referanser og fotnoter Rediger

  1. I et avisutklipp gjengitt i romanen Ninni – lillesøster og eskortepike heter det imidlertid at Gunnar Krogstad etterlot seg to barn på 10 og 5 da han døde i 1980. Barna var Svein og Ninni, så etter dette skulle den første være født i 1970 heller enn 1964. Siden skuespiller Tom E. Brudvik er født alt i 1960, er imidlertid fødselsåret 1964 mer rimelig enn at han skal være et helt tiår eldre enn karakteren sin.
  2. http://www.tv2underholdning.no/gkn/derfor-er-caesarsvein-borte-fra-tvskjermen-3328685.html

Tilfeldig wiki