Fandom

Hotel Cæsar Wiki

Tom Ivar Hove

2 150sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share
Tom Ivar Hove
Tom Ivar Hove02.jpg
Personalia

Navn Tom Ivar Hove
Kjønn Mann
Født 24. mars 1953
Død 19. november 2008 (55 år)
Karriere
Tidligere yrker Leder for Ruccola-kjeden (?-2008)
Utviklingssjef (2008)
Hotellsjef på Hotel Cæsar (2008)
Familie
Barn Cathrine
Cecilie
Barnebarn Cecilia
Forhold
Tidligere partnere Greta Dahr Hove (?-1997 )
Serieinformasjon
Sesonger 25
År 2008
Skuespiller Per Christian Ellefsen

Før serien Rediger

Tom Ivar Hove er født og oppvokst i Italia. Sammen med konen Greta Dahr Hove fikk han to døtre, Cathrine og Cecilie. På et tidspunkt blir konen mentalt syk, og etter noen år tar Greta selvmord på et mentalsykehus i Italia. Dette knuser Hove, så vel som døtrene. Han jobbet lenge i en større hotellkjede i Norge, før han satte kursen tilbake til Italia hvor han startet sin egen hotellkjede – Ruccola-kjeden. Ruccola-kjeden er hotellens Lidl. Den har i de senere år ekspandert, mye takket være deres grønne profil (den grønne profilen er egentlig et skalkeskjul for å spare penger). Når han får høre at Juni Anker-Hansen er arbeidsledig setter han stø kurs mot Norge igjen.

I serien Rediger

Hove prøver å få Juni til å jobbe for seg i Ruccola-kjeden, men Juni, som har egne planer om å drive et konsulentfirma, insisterer på å ha med seg Nadia.
Hove juni tilbud.jpg

Tom Ivar gir Juni et tilbud om å jobbe i Ruccola-kjeden.

Hove aksepterer imidlertid dette, men like før Juni skal til å undertegne en bindene kontrakt finner hun ut at familien er viktigst, og vender tilbake til konsernet.

Nadia tar jobben hos Hove, og sammen skal de prøve å få til en fusjon med Anker-Hansen konsernet. Etter hard jobbing klarer Hove å gjøre en avtale med Anker-Hansen konsernet, og i midten av februar 2008 er fusjonen et faktum. Hove tar jobben som utviklingssjef, mottar 34 % aksjer og gir Nadia både en styreplass og hotellsjefstillingen.

Tom Ivar vil at Nadia skal spare 3 millioner, ellers har han ikke bruk for henne mer. Han vil hun skal sparke ansatte, men Anker-Hansen for nyss om dette, og Tom Ivar nekter for å ha snakket med Nadia om å sparke noen. Han tenker nemlig veldig mye på hvor mye både de ansatte og ledelsen stoler på han, og vil nødig miste popularitet. Dermed blir Nadia en slags syndebukk for Hove, og han bruker henne til å ta ansvaret for det meste.

Når Eva Rosenkrantz overtar halvparten av Jens August Anker-Hansen aksjer som følge av ekteskapskontrakten deres, er han kjapp med å ta seg en prat med henne. Både Hove og Anker-Hansen familien er villig til å gå langt for å få kloa i aksjene hennes, men hun velger å ikke selge til noen av dem, med heller beholde dem selv, men holde parti med Hove i bytte mot Nadias styreplass. Hove aksepterer med glede, og de to er samarbeidspartnere.

Nå sitter Hove på over 40% av konsernets aksjer, og trenger bare én Anker-Hansen for å kunne ha flertall i styret. Denne sjansen byr seg snart da Guri Høyer dukker opp med sine planer om OL i Oslo. Hun ønsker å se på konsernets gamle OL-tegninger som ble utformet av Juni Anker-Hansen og Christian Borchman utarbeidet noen år tilbake. De får hun se, og det viser seg at hun ønsker å få tak i tomta hotelet står på for å bygge stadion, som hun mener er nøkkelen til gjennomslag med OL-søknaden. Hun er vellig til å gi en tomt på Ekebergåsen i bytte. Resten av Anker-Hansen synes forslaget er forkastelig og nekter å rive hotelet, men Hove liker hva han hører, og lukter penger lang vei av en Ekebergtomt. Det er tid for avstemning, og Hove mener han har klart å få Storm over på sin side, han har nemlig slitt litt med forholdet til familien i det siste. Men under avstemningen får Hove et sjokk, for selv om Storm stemmer for, stemmer Eva i mot, og forslaget blir nedstemt. Men Hove gir seg ikke uten videre, og da Eva forteller at hun er villig til å stemme for hvis tilbudet blir bedre, skjønner han at han kanskje har en ny mulighet. Han går til Guri Høyer, som er villig til å gi dem både 50 millioner og den berømte sjømannsskolen i tillegg. Eva liker tilbudet, og er med. Siden forslaget er nedstemt en gang, må det opp til ekstraordinær generalforsamling for å få gjennomslag, hvor det trenger to tredel flertall. Dette betyr to Anker-Hansen, og Hove gir Eva i oppdrag å overtale Julie, mens han selv tar seg av Storm, som igjen har kranglet med familien og forlanger hotellsjefstillingen hvis han stemmer for. Nå er Hove sikker på seier, men nok en gang må han bite i det sure eplet, for da avstemningen kommer ombestemmer både Storm og Julie seg. Guri Høyer er imidlertidig ikke en dame som gir seg uten kamp. Hard kamp. Nå som styret ikke lenger kan ta besluttningen må regjeringen gjøre en ekspropiering. Regjeringen gjør ikke dette fordi Hotel Cæsar er altfor populært og de kan miste velgere hvis det rives, derfor gir Guri han i oppdrag å senke populariteten til hotelet betraktelig. Han går i gang med sine slue planer og begynner med å sabbotere hotelets brannsystem for så å tilkalle brannetaten. Nadia klarer så hvidt å hindre etaten i å stenge hotelet. Hove fjerner misstanken mot seg selv ved å skjelle ut Nadia og gi henne annsvaret for at vaktmesteren Viggo Hauge "ikke hadde gjort jobben sin". Hendelsene får følger, og etter at Guri Høyer går ut i media og sier at det er umulig å opprette dialog med familien Anker-Hansen begynner demonstranter å samle seg utenfor hotelet. De plager både gjester og ansatte på hotellet de mener er "OL-bremser". Både Hove, Høyer og hennes samarbeidspartner Iskalde Roger fryder seg, selv om Hove mener det tar for lang tid å overbevise regjeringen om å ekspropiere og liker ikke tankene på pengene han taper. Like fult fortsetter de. Uten at Hove vet det får Roger en idé, og det viser seg at den fungerer, for plutselig en dag får Hove se at Guri Høyer står utenfor hotellet - med tilatelse til ekspropiering i hånden! Dette har imidlertidig Roger og Guri gjort på egen hånd, og sjømannsskolen kan de bare glemme. Hove blir rasende, og hans samarbeid med de to er over.

På omtrent samme tid dukker hans datter Cathrine opp, og ikke mange ukene etter er hans datter Cecilie også kommet. Cecilie har alltid vært den datteren han har vært mest glad i, og han tilbyr henne jobb sosm hans assistent. Hun på sin side har ikke særlig lyst til å jobbe med tall, og tar seg heller jobb nede på Cleo. Noen som på sin side har lyst til å jobbe med tall er Cathrine, som ønsker hotellsjefstillingen. Hove sier hun er alt for uerfaren, men hun gir seg ikke, og klarer uten at Hove skjønner det å lure Nadia, og dette resulterer i at hun får sparken. Hun utnyttner så at faren er mer glad i Cecilie enn henne, og da han nekter ser han seg nødt til å gi henne jobben, men bare med styrets sammtykke. Han tar opp saken, men den blir kjapt nedstemt. Hove mener allikevel han har rett til å plasere hvem han vil i hotelsjefstillingen, som følger av hva som står i fusjonskontrakten. Han får sin vilje, men han trenger også Storms stemme i prosjektet han og Jens August for tiden arbeider med, Det Gylne Triangel. Dermed må han finne på en måte å blidgjøre begge, noe som fører til at han setter dem begge på prøve, de får to måneder som hotellsjef sammen, så skal han avgjøre hvem av dem som fortjener å få fortsette i stillingen. Cathrine blir utropt som vinner, mens Storm får sin vilje ved å bli utviklingssjef på et av triangelets tre hoteller.

Jens finner hove på gulvet.jpg

Jens August finner Hove bevisstløs på gulvet.

Senere får han vite at han har fått kreft og blir behandlet med en cellekur. Han blir frisk, men må likevel ha en benmargstransplantasjon. Han faller om på rommet sitt med kun Cecilie til stede, og hun ringer ambulanse. Døtrene får beskjed om at han trenger hvile, og dette resulterer i at Cathrine overtar stillingen hans så lenge. Cathrine og Cecilie får svar på prøvene, og i brevet til Cecilie står det at hun ikke matcher. Cathrine, på den annen side, får beskjed om at hun matcher. Hun sier til faren sin at hun ikke matcher, men angrer senere, etter en fin kveld med faren og søsteren. Hun skriver et brev til han, men han oppdaget benmargsprøven på rommet hennes, og blir sint. Han konfonterer henne med dette dagen etterpå, og de begynner å krangle. De går ut til toppen av trappen i lobbyen, og etter en heftig krangel. Han ble dyttet ned trappen og ligger livløs på gulvet. Cathrine rømmer scenen. Han blir dagen etterpå funnet av Jens August og resturantassistenten, Liv Liland. Han blir fraktet til sykehus, og blir fort satt i koma. Mens Cecilie blir knust over nyheten, innrømmer Cathrine foran farens sykeseng at hun håper han dør.

Han våkner omtrent en uke senere og ringer til noen og avtaler et møte. Senere den dagen ringer sykehuset til Cathrine og forteller at han er død. Før han døde var han en siste gang i Firenze hvor han forsøkte for siste gang å få ny beinmarg, noe som ikke lot seg gjøre. Han kremeres der, og asken sendes hjem til Oslo.

Tilfeldig wiki