FANDOM

Se også: Toril Dorik
Toril Hammerfest
Torill01
Personalia

Navn Toril Hammerfest
Kjønn Kvinne
Karriere
Tidligere yrker Dromedar Invest
Q-bank
Forhold
Tidligere partnere Ragnar Lunde (?-1980, 1999)
Ikke navngitt eksmann
Tidligere elskere Ragnar Lunde (1999)
Serieinformasjon
Sesonger 1-3, 5-6, 13
År 1998-1999, 2000, 2003
Skuespiller Guri A. Schanke

Før serien Rediger

Toril Tretten ble kjent med Juni Anker-Hansen da de begge studerte på Handelshøyskolen i Bergen. De havnet i samme klasse, og bodde i hver sin leilighet i samme hus. Toril var en oppvakt jente, og den flinkeste studenten i kullet. Etter hvert ble hun kjæreste med Ragnar Lunde, en gutt også Juni etter hvert ble forelsket i. Juni ga Toril idéen om å søke på et stipend som ga tre måneders gratis studier på britiske Isle of Man. Toril fikk stipendet, ikke kun fordi hun hadde utmerkede karakterer, men fordi Junis far, Georg Anker-Hansen, benyttet seg av sitt mektige nettverk, og sørget for at hun fikk stipendet etter datterens ønske. Med Toril i utlandet fikk Juni muligheten hun hadde ventet lenge på, og inviterte Ragnar med til Fugleholmen, hvor han gjorde henne gravid. Dette førte til slutten på Toril og Ragnars forhold, og vennskapet med Juni ble aldri det samme.

I serien Rediger

Toril blir i desember 1998 ansatt av Rolv Espevoll som økonomikonsulent for Anker-Hansen konsernet, uten at Rolv vet om hennes fortid med Juni og Ragnar. Så snart det kommer frem at hun er Junis gamle bestevenninne og Ragnars ekskjæreste, angrer han seg på ansettelsen - spesielt når hun i likhet med Juni og Ragnar viser seg skeptisk til å innføre et nytt datasystem på konsernets datamaskiner.

Toril ser ut til å ha lagt fortiden bak seg, og får etter kort tid et godt vennskap til Juni. Hun uttrykker etter hvert en bekymring for Junis alkoholbruk både til Ragnar og Juni selv, og når Juni omsider legges inn på rehabiliteringssenteret Fjellbekk besøker hun Lunde-familien støtt og stadig for å hjelpe til med blant annet matlaging og leksehjelp til barna. Det tar ikke lang tid før gamle følelser vekkes til live, og hun innleder et forhold til Ragnar bak Junis rygg - et forhold Victoria ganske fort oppdager. En dag da familien Lunde er samlet til familieterapi, avslører Victoria at hun vet om Ragnars forhold til Toril, og forholdet blir derfor kjent for Juni. Ragnar finner ut at han vil skilles fra Juni og satse på Toril, men ombestemmer seg når han får vite at Junis far, Georg har fått uhelbredelig kreft i bukspyttkjertelen. Han velger dermed å gjøre det slutt med Toril. Hun prøver senere å få Ragnar tilbake nok en gang, men det ender igjen med at han snur seg til Juni.

Screenshot 20170312-160656

Toril på besøk i Ragnars hybel.

Screenshot 20170312-160905

Toril har overnatta i Ragnars hybel.

Vi ser henne igjen i sesong 5 episode 46. Denne gangen samarbeider hun med Harald Hildring i et

Screenshot 20170312-160616

Toril jobber for Harald Hildring, men innynder seg hos Ragnar.

investeringsfirma som investerer i Colosseum. Ragnar som jobber med å finne nye investorer til Colosseum biter på, uvitende om at Toril jobber for Harald Hildring. Han har tydelig fortsatt følelser for henne.

I 2003 kommer hun tilbake igjen, denne gangen jobber hun for en bank, som Harry Trulsen søker lån i, for å investere i Colosseum. Etter mye frem, og tilbake (og Junis personlige mening med i bildet) avslår hun søknaden.

Tilfeldig wiki