FANDOM

Ulrikke Hansen Døvigen
Ulrikke-Hansen-Døvigen-2015
Personalia

Navn Ulrikke Hansen Døvigen
Kjønn Kvinne
Født 4. februar 1971 (46 år)
I Hotel Cæsar
Rolle Chanett Frandsen
Sesonger 7
År 2001
Som skuespiller
Utdanning Tre års utdannelse ved Webber Douglas Academy of Dramatic Arts i 1994
Vacani School of Dancing.
Øvrige kjente roller Jentungen i "Jul på Månetoppen"
Modern i "Den Unge Fleksnes"
Nora Helmer i teaterforestillingen "Et Dukkehjem"
Lene i "Venner og Fiender"

Om Ulrikke Rediger

Ulrikke Hansen Døvigen (født 4. februar 1971) er en norsk skuespillerinne som kanskje er best kjent som Jentungen i Jul på Månetoppen fra 2002, og i nyere tid har hun vært sentral både i julekalenderen Den Unge Fleksnes og i Barne-TV-serien Verdens beste SFO.

Ulrikke flyttet til London da hun var 12 år og studerte teater og dans i løpet av tiden hun bodde der. På et punkt dro hun til Frankrike der hun fikk erfare å stå på en fransk scene - Vera Gregg Ecole du Theatre i Paris. Hun har et par britiske filmproduksjoner bak seg fra 1996 og 1997, samme året som hun flyttet tilbake til Norge etter 17 år i utlandet. Her prøvespilte hun på rollen som Ninni Krogstad, men ble her utkonkurrert av Henriette Lien. Til tross for tapet av Ninni-rollen, fikk Ulrikke sin første norske TV-gjesterolle i situasjonskomedieserien, "Tre på Toppen", hvor blant annet andre kjente Cæsar-fjes som Lene Elise Bergum og Ulla Marie Broch var med som hovedkarakterer. Tidligere har hun også spilt rollen som den psykisk ustabile Lene i såpeserien Venner og Fiender, hvor hun blant annet spilte sammen med Cæsar-kollega Harald S. Dal.

Fra da av har Ulrikke vært aktiv skuespillerinne i Norge, både på TV, film og på teater, da særlig på Nationaltheatret, hvor hun i 2011 spilte i stykket "Absolutt i Uskyld".

I Hotel Cæsar Rediger

Døvigen hadde rollen som kleptomanen Camilla Frank/Chanett Frandsen i Hotel Cæsar i 2001.